• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gdańsk: Cztery lodołamacze mają powstać do 2021 r. za 74 mln zł

pc

15.02.2017 17:28 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gdańsk: Cztery lodołamacze mają powstać do 2021 r. za 74 mln zł

Partnerzy portalu

Gdańsk: Cztery lodołamacze mają powstać do 2021 r. za 74 mln zł - GospodarkaMorska.pl

Cztery lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku mają powstać do 2021 r. Ich koszt budowy wynosi 74 mln zł. Projekt w 85 proc. będzie dofinansowany z UE. Jednostki wzmocnią ochronę przeciwpowodziową Żuław i regionu Dolnej Wisły.

Obecnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) ma pięć lodołamaczy (Tygrys, Orka, Foka, Żbik i Rekin) w wieku od 26 do 33 lat, a jeden (Wilk) wynajmuje.

Koszt budowy czterech lodołamaczy wynosi 74 mln zł, 85 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Umowę o dofinansowanie projektu podpisali we wtorek w Gdańsku dyrektor RZGW Stanisław Otremba oraz zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Roman Wójcik. W uroczystości uczestniczyli też wiceminister środowiska Mariusz Gajda i p.o. prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Iwona Koza.

W granicach działań gdańskiego RZGW znajduje się odcinek Wisły o długości 257,5 km (od ujścia do okolic Włocławka).

Rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz podkreślił, że budowa lodołamaczy ma duże znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej Żuław i całego regionu Dolnej Wisły. Zwrócił uwagę, że dla optymalnego zabezpieczenia ponad 250-km odcinka Wisły potrzebnych jest 8-9 lodołamaczy.

Projekt obejmuje budowę czterech lodołamaczy, jednego czołowego i trzech liniowych. Wyłoniony w przetargu wykonawca zrealizuje zadanie w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Projekt ma być ukończony do listopada 2021 roku.

Obecnie trwa sprawdzanie ofert złożonych w przetargu na budowę lodołamaczy. Pinkiewicz podał, że swoje oferty złożyły stocznie: Gryfia ze Szczecina i Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Nowe lodołamacze mają być wyposażone w nowoczesne systemy sterowania i niemal dwa razy mocniejsze silniki. Oprócz ochrony przeciwpowodziowej, mają być przystosowane także do zadań badawczych, ratowniczych, w tym środowiskowych oraz w pożarnictwie.

Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Flota lodołamaczy jest odnawiana w całym kraju. Podobne działania podjęły też RZGW w Warszawie i w Szczecinie.

Gdański RZGW planuje też przeprowadzenie remontu portu w Przegalinie, gdzie stacjonują lodołamacze.

Od końca XIX wieku lodołamanie jest najskuteczniejszą metodą walki z lodowymi zatorami. Lodołamacz czołowy robi w lodzie rynnę o szerokości minimum 70 cm, a następnie lodołamacz liniowy poszerza tę rynnę, rozbija duże tafle lodu w rynnie i zapewnia spływanie lodu.

Najważniejszym i newralgicznym punktem dla pracy lodołamaczy jest ujście Wisły. Zatory w tym miejscu nie tylko zagrażają bezpieczeństwu Żuław, ale i terenów położnych znacznie dalej od morza. Ujście musi umożliwić swobodny spływ lodu do Zatoki Gdańskiej przez całą zimę.

Jak podaje RZGW w Gdańsku, w ciągu ostatnich stu lat na odcinku Dolnej Wisły powierzchnia występowania zjawisk lodowych stopniowo się zmniejsza, szczególnie dzięki wykonaniu prac regulacyjnych.

Pinkiewicz poinformował PAP, że obecnie lód spływa Wisłą samoczynnie. – Lodołamacze stoją w portach w Przegalinie i w Sobieszewie w gotowości do pracy – zapewnił.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.