pc/Polski Klaster Morski
Na najwyższym poziomie Kapitanatu Portu Gdańsk w Porcie Północnym 13 lutego odbyło się seminarium „Port Gdańsk – portem 5 generacji. Dzień dzisiejszy i strategia”. Organizatorem spotkania, w którym wzięli udział członkowie Polskiego Klastra Morskiego, był Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. W imieniu prezesa Łukasz Greinke, zebranych powitał Marcin Osowski, dyrektor ds. infrastruktury.
Wprowadzeniem do dyskusji była wnikliwa i obszerna prezentacji Moniki Wszeborowskiej, dyrektora Biura Marketingu, która we wstępie wprowadziła uczestników seminarium w istotę problemu na tle historycznego rozwoju portów.
– Opracowując strategię portu Gdańsk mieliśmy na uwadze perspektywę rozwoju funkcji i przestrzeni portu, tak by spełniał on kryteria portu 5. generacji.Na tym poziomie rozwoju port powinien być węzłem logistycznym generującym wartość dodaną oraz kluczowym węzłem dla państw Europy Środkowej i Wschodniej w globalnych łańcuchach dostaw. Infrastruktura i suprastruktura powinny być elementami jednolitego systemu zintegrowanego przy pomocy nowoczesnych technologii informatycznych i metod zarządzania. Port 5. generacji jest uniwersalnym intermodalnym węzłem logistycznym pozwalającym przyjmować największe statki na Bałtyku. Dla regionu port powinien być ważnym ośrodkiem przemysłowym z kompleksową obsługą transportu intermodalnego oraz centrum hurtowo-dystrybucyjnym. Port w Gdańsku powinien również odgrywać kluczową rolę na południowym Bałtyku jako węzeł komunikacyjny łączący wodne i lądowe strumienie pasażerskie – powiedziała Monika Wszeborowska, dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, dowodząc w toku dalszej prezentacji, że poprzez działania rozwojowe podejmowane przez zarząd portu, inwestorów publicznych i operatorów prywatnych port w Gdańsku przybliża się do spełnienia zapisów przyjętych w strategii do 2030 r.
Na najważniejsze kierunki inwestycji oraz działania organizacyjne podejmowane w Gdańsku zwrócił uwagę dyrektor Marcin Ossowski, podkreślając że znaczenie poprawiło się tempo obsługi celnej i innych służb. Ważnym czynnikiem przybliżającym port do trendów panujących na świecie, odpowiadającym na potrzeby klientów i zwiększającym jego pozycję konkurencyjną jest wprowadzenie PCS – mówił Julian Skelnik, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej, a Ryszard Mazur, dyrektor marketingu, podkreślił, że ważny dla portu gdańskiego jest również rządowy program usprawnienie Wisły jako istotnej składowej infrastruktury transportowej Polski.
W czasie dyskusji Ireneusz Rogala z Grupy ASE stwierdził, że rozwój portu nie może odbywać się bez uwzględnienia rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo w różnych jego wymiarach oraz minimalizujących ryzyko procesów realizowanych w porcie. Maciej Krzesiński, prezes Centrum Technologii Morskich, zwrócił uwagę na możliwości rozwoju zaplecza przemysłowego w otoczeniu portu, w tym przemysłów innowacyjnych. O potencjał portu w kreowaniu inteligentnych specjalizacji w województwie pomorskim pytał dr Zbigniew Zienowicz, prezes Hydromega. ZMP Gdańsk jest współzałożycielem morskiego startupu oraz partnerem innych innowacyjnych projektów – wyjaśniał dyrektor Ossowski.
Spotkanie zakończyło się bezpośrednimi rozmowami biznesowymi między członkami Polskiego Klastra Morskiego.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych