• <
bulk_cargo_port_szczecin

Gdańsk zainspirował Świnoujście do budowy własnego tunelu pod rzeką

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gdańsk zainspirował Świnoujście do budowy własnego tunelu pod rzeką

Partnerzy portalu

Gdańsk zainspirował Świnoujście do budowy własnego tunelu pod rzeką - GospodarkaMorska.pl

Jeszcze przez co najmniej trzy lata gdański Tunel pod Martwą Wisłą będzie jedyną tego typu budowlą w Polsce. Drugi tunel przebiegający pod akwenem wodnym ma powstać w Świnoujściu, ale na pewno nie przed końcem 2021 r. Jak się okazuje, Gdańsk ma wiele wspólnego z tą inwestycją.

Sukces osiągnięty przez Gdańsk za sprawą Tunelu pod Martwą Wisłą miał istotny wpływ na decyzję Świnoujścia o budowie tunelu pod rzeką Świną. Umowa na budowę została podpisana w poniedziałek, 17 września, z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

W ciągu ostatnich lat do Gdańska kilkakrotnie przyjeżdżały delegacje ze Świnoujścia, z wiceprezydent miasta Barbarą Michalską na czele.

- Pani wiceprezydent Świnoujścia jest z wykształcenia inżynierem, bardzo konkretną osobą, więc była to bardzo dobra współpraca - mówi Ryszard Trykosko, były prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK), spółki miejskiej, która odpowiadała za realizację budowy Tunelu pod Martwą Wisłą. - Gdańsk robił analizy dla Świnoujścia. Oni przysyłali do nas ludzi na konferencje związane z nasza inwestycją. Pomagaliśmy im naprawdę dużo. Tam nawet teraz jest na kontrakcie Adam Łosiński, który był zastępcą inżyniera kontraktu w Gdańsku.

Dwa tunele - który droższy?


Tunel pod Świną ma połączyć wyspę Uznam z wyspą Wolin. To dla Świnoujścia inwestycja niezbędna do zagwarantowania miastu dalszego rozwoju. Uznam jest wyspą, na której się mieszka. Na Wolinie przede wszystkim się pracuje, jest tam m.in. port, stocznia i zakłady przemysłowe. Komunikacja między wyspami utrzymywana jest dzięki dwóm promom, co jest zapewne malownicze, ale nie ułatwia życia i ma swoje mankamenty. W Gdańsku problemy te znali dobrze mieszkańcy, którzy korzystali z promu pływającego przez Martwą Wisłę, między Nowym Portem a Wisłoujściem.
Kiedy tunel pod Świną będzie gotowy? Według fachowców, na pewno nie przed końcem 2021 roku. Niewiadomą jest nie tylko data realizacji, ale i cena - mówi się wstępnie o kwocie 950 mln zł, ale realny koszt może być wyższy. Umowa podpisana 17 września w obecności premiera Morawieckiego nie była pierwszą. Firma, która już wcześniej miała budować tunel pod Świną za 912 mln zł, w sierpniu br. ogłosiła, że wycofuje się z realizacji kontraktu ze względu na rosnący koszt materiałów oraz brak pracowników.

W Gdańsku zastosowano praktycznie tę samą technologię. Prace podziemne wykonano w podobnych warunkach geologicznych.

Ile kosztował Tunel pod Martwą Wisłą? Był droższy: 1 mld 450 mln zł (w tym 1,150 mld zł z dofinansowania Unii Europejskiej).

- Pozornie droższy - wyjaśnia Ryszard Trykosko. - Chodzi o to, że w Świnoujściu ma być wydrążony jeden tunel, w którym będzie jedna jezdnia podzielona na dwa pasy ruchu. Po jednym pasie w każdym kierunku. Tymczasem w Gdańsku wydrążyliśmy dwa osobne, sąsiadujące ze sobą tunele. Każdy z nich ma własną, dwupasmową jezdnię i obsługuje inny kierunek jazdy. Pod Martwą Wisłą mamy więc dwa pasy ruchu w jedną stronę i dwa pasy w drugą.
Droga przejazdu przez tunel pod Świną ma wynosić 1440 m. Droga przejazdu przez Tunel pod Martwą Wisłą jest o ponad 60 metrów krótsza. Jeśli jednak zsumujemy nitki obu nitek tuneli zrealizowanych w Gdańsku, okaże się, że łączna długość wynosi 2800 metrów.

Gdańsk - Alleluja i do przodu!

- Oczywiście o kosztach decydują niuanse - podkreśla Ryszard Trykosko. - Niby technologia w praktyce ta sama, ale inne rzeczy już nie. Nam tutaj w Gdańsku udało się wydrążyć dość prosto. W Świnoujściu będą musieli pójść lekkim łukiem. Dobry był też moment na realizację gdańskiego projektu, korzystne stabilne ceny i dobra sytuacja na rynku pracy. To wszystko sprawiło, że Tunel pod Martwą Wisłą zrealizowany został relatywnie tanio.

Byli oczywiście politycy (m.in. Andrzej Jaworski z PiS), którzy twierdzili, że budowa gdańskiego tunelu była zbyt kosztowna. Realizowany pod patronatem premiera Mateusza Morawieckiego tunel pod Świną da już niedługo materiał porównawczy.
Zdaniem Ryszarda Trykosko, kluczem do sukcesu Tunelu pod Martwą Wisłą był model organizacyjny. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz powołał w celu realizacji inwestycji spółkę miejską Gdańskie Inwestycje Komunalne, która miała dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji. Dzięki temu Miasto wybudowało Tunel pod Martwą Wisłą samodzielnie, przy finansowym wsparciu Unii Europejskiej.

- Pokazaliśmy, że tak wielkie przedsięwzięcie można zrealizować dzięki polskim kadrom, daliśmy przykład całemu krajowi - nie kryje satysfakcji Ryszard Trykosko. - Bo tak się działa w Gdańsku: Alleluja i do przodu!

Tunel pod Świną ma być realizowany przez Świnoujście w partnerstwie z rządem. Będzie to więc także test na jakość takiej współpracy i decyzyjność osób, które uczestniczą w realizacji projektu.

Źródło:
gdansk.pl

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.