- Na Forum Gospodarki Morskiej spotykamy się, żeby debatować na tematy związane z interesem firm związanych z gospodarką morską. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że potencjał branży morskiej jest ogromny, choć jest jeszcze dużo do zrobienia - mówiła podczas otwarcia forum Dorota Pyć, podsekretarz stanu ds. gospodarki morskiej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Tegoroczne forum miało formę otwartych paneli dyskusyjnych, a zaangażowani do rozmów praktycy biznesu z poszczególnych branż morskich, a także przedsiębiorcy i naukowcy zapewnili rzeczowy charakter dyskusji przy jednoczesnej swobodnej wymianie poglądów i pomysłów. W spotkaniu wzięło udział około 500 uczestników, którzy debatowali w ramach czterech paneli tematycznych: „Przemysły Morskie", „Porty Morskie", „Logistyka Morska", oraz „Ship Management”.
Goście i paneliści panelu „Przemysły Morskie" skupili się na kondycji polskiego przemysłu stoczniowego, przewadze konkurencyjnej firm odnoszących sukcesy na rynkach europejskich i światowych, a także istotnych czynnikach budowania sukcesu przemysłów morskich w Polsce. Liderem panelu był Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.
Rozmowy podczas panelu „Porty Morskie" dotyczyły czynników wspierających, a także tych hamujących rozwój polskich portów morskich. Główne zagadnienia to problemy aktualnej sytuacji w portach morskich oraz w ich otoczeniu gospodarczym, prawnym, politycznym i ekonomicznym. Liderem panelu był Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia
W trakcie panelu „Logistyka Morska", którego liderem był Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Turystyki, poruszone zostały m.in. tematy odnoszące się do perspektyw rozwoju portów morskich, akumulacji kapitału w łańcuchu usług logistycznych oraz globalizacji systemów informacyjnych.
Istotnymi zagadnieniami panelu „Ship Management” były kwestie związanie z rozwojem tej działalności w Polsce, wyzwaniami oraz korzyściami płynącymi dla gospodarki i rynku pracy. Liderem Panelu był Piotr Masny, członek zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków.
Podczas forum wręczono również nagrody "Innowacyjna Gospodarka" w trzech kategoriach: „Osobowość”, "Produkt" oraz "Przedsięwzięcie Organizacyjne". W pierwszej kategorii doceniono dokonania Jerzego Litwina, dyrektora Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, za wieloletnią działalność na rzecz gospodarki morskiej i wystawę "Statki. Nasza pasja" w Ośrodku Kultury Morskiej w Gdańsku. W kategorii "Produkt" nagrodę odebrała spółka Salt Ship Design za projekt specjalistycznego statku. Wyróżnienie w kategorii "Przedsięwzięcie Organizacyjne" powędrował do Gdańskiej Stoczni Remontowej za przeprowadzenie projektów przebudowy jednostek typu FPSO i FSO.
- Na Forum Gospodarki morskiej spotykamy się, by debatować na tematy związane z interesem firm związanych z gospodarką morską. Wierzę, że tocząca się dziś dyskusja przyniesie wiele korzyści. Wnioski, które z niej wypłynęły przyczynią się do promowania branży morskiej. Bo takie mamy dziś zadanie: mówienie głośno o sukcesach w branży morskiej. Naszą misją jest propagowanie znaczenia gospodarki morskiej – podsumował Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody