• <
bulk_cargo_port_szczecin

Elbląg chce mocniej wykorzystywać Zalew Wiślany

PMK

02.03.2017 14:37 Źródło: własne/rynekinfrastruktury.pl

Partnerzy portalu

Elbląg chce mocniej wykorzystywać Zalew Wiślany - GospodarkaMorska.pl

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że inwestycja dotycząca budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną staje się coraz bardziej realna. Pozwoli to na większe wykorzystanie obszar Zalewu Wiślanego, który jest aktualnie najmniej wykorzystywanym terenem w Europie, mimo swojego ogromnego potencjału – powiedziała portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy UM w Elblągu.

Władze Elbląga już do dłuższego czasu zabiegały o budowę kanału żeglugowego, by wzmocnić morskość miasta. Tym bardziej cieszy ich fakt, że jest to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. W lutym rozstrzygnięty przetarg na projekt kanału.

– To dla naszego miasta, gmin nadzalewowych oraz całego regionu wielka szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny. Bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego i otwarcie Zalewu Wiślanego niezależnie od polityki międzynarodowej, z pewnością pozwoli na wykorzystanie potencjału tego akwenu oraz rozwój elbląskiego portu – komentuje Joanna Urbaniak.

Dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych.

- Dla nas przekop Mierzei Wiślanej jest swoistym oknem na świat – podkreśla Arkadiusz Zgliński, dyrektor elbląskiego portu. - Dzięki ukończeniu tej inwestycji potencjał przeładunkowy portu wzrósłby nawet do 3 mln ton. Zyskałaby na tym też regionalna turystyka – przekonuje.

Obecnie portowi daleko do osiągnięcia swojego potencjału. W zeszłym roku zanotowano tam przeładunki w liczbie 130 tys. ton. Budowa kanału żeglugowego ma odwrócić ten trend. Inwestycja oznaczać będzie bowiem skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego.

- Nasz port mógłby się stać portem feederowym dla większych portów z Trójmiasta i nie tylko – mówił Arkadiusz Zgliński.

Zdaniem Urzędu Miasta niewątpliwie wzrośnie także atrakcyjność całego regionu, a sam kanał będzie doskonałym elementem promocyjnym. – Akwen ten stanie się dostępny dla turystów z całego świata. Kanałem będzie można wpłynąć na Zalew, cumować w elbląskim porcie, bądź marinach w miejscowościach nadzalewowych i stąd wyruszyć na unikatowy Kanał Elbląski – mówi Joanna Urbaniak.

– Zarówno Elblag, jak i samorządy z terenów nadzalewowych zainwestowały w odpowiednią infrastrukturę. Stworzona została nowoczesna baza dla żeglarzy w postaci portów jachtowych i licznych marin z pełnymi zapleczami sanitarnymi i technicznymi. Zmodernizowane one zostały w ramach projektu Pętla Żuławska, który uznany został za wzorcowy przykład organizacji przestrzeni wodnej. W Elblągu pod potrzeby turystyki wybudowane zostały również mosty zwodzone i nowe nabrzeża na Starym Mieście – komentuje rzecznik prasowy UM w Elblągu.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.