pc
Dzięki współpracy spółek grupy PKN Orlen, Orlen Lietuva i Orlen Asfalt, po raz pierwszy w historii Litwy, w tamtejszym porcie w Kłajpedzie, doszło do załadunku asfaltu na statek i wysłania go do klientów, w Szwecji i Norwegii - podał we wtorek Orlen Asfalt.
Do realizacji załadunku asfaltu na statek o pojemności 4 tys. ton wykorzystano 40 cystern samochodowych, które kursowały wahadłowo pomiędzy rafinerią w Orlen Lietuva Możejkach a portem w Kłajpedzie. Czas załadunku, który trwał 48 godzin przy dopuszczalnym, wynoszącym do 72 godzin.
„Sprzedaż asfaltu na statek to efekt realizacji celów strategicznych, jakimi są rozwój potencjału produkcji i sprzedaży eksportowej z rafinerii w Możejkach. Projekt ten pokazał, że jest możliwość dostarczania asfaltu statkami na rynki Skandynawskie, a w planach jest dotarcie także do Wielkiej Brytanii. Realizację tych celów ułatwia i uzasadnia lokalizacja rafinerii w Możejkach” – podkreślił Orlen Asfalt.
Spółka zaznaczyła, że wysłanie asfaltu drogą morską to nie jedyny duży projekt sprzedaży asfaltów na Litwie, gdyż w ostatnim czasie rafineria Orlen Lietuva w Możejkach wyprodukowała asfalt, na potrzeby wykonania wymiany nawierzchni pasu startowego na lotnisku w Wilnie. Wykonawcą wymiany była łotewska firma A.C.B, która korzystała z usług podwykonawców z Wilna - EUROVIA Lietuva, FEGDA oraz Lemminkainen Lietuva.
„Do realizacji tego projektu wykorzystano 4 tys. ton asfaltu, który ze względu na rangę inwestycji musiał być dostarczony w metodzie just-in-time (dokładnie w takim czasie, w jakim złożono zapotrzebowanie na produkt – PAP) – wyjaśnił Orlen Asfalt.
Orlen Asfalt to jeden z największych w Polsce i Europie Środkowej dostawców lepiszcza bitumicznego wykorzystywanego do produkcji nawierzchni asfaltowych. Jak informuje spółka, aktualnie ofertę stanowią tam asfalty pochodzące z pięciu ośrodków produkcyjnych w Płocku i Trzebini w Polsce, Pardubicach i Litvinovie w Czechach oraz w Możejkach na Litwie.
Orlen Asfalt produkuje asfalty drogowe i przemysłowe, w tym asfalty modyfikowane, przeznaczone do nawierzchni, po których odbywa się transport ciężki. W 2013 r. spółka otworzyła swój oddział w Rumunii.
Rafineria Orlen Lietuva w Możejkach to jedyny tego typu zakład w krajach bałtyckich. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?