• <
bulk_cargo_port_szczecin

Dyrektywa siarkowa napędza rozwój paliwa LNG

03.09.2015 10:27 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Dyrektywa siarkowa napędza rozwój paliwa LNG - GospodarkaMorska.pl

Paliwo LNG ma w Europie dużą przyszłość. Dużą rolę w pobudzeniu tego rynku miało wejście w tym roku w życie dyrektywy siarkowej. W obliczu redukcji zanieczyszczeń, większa część armatorów postanowiła przerzucić się na wykorzystanie gazu skroplonego. To dobra wiadomość także dla Polski, gdyż powstający w Świnoujściu gazoport nie będzie miał problemów z pozyskaniem klientów.

Zgodnie z dyrektywą siarkową statki pływające po Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche muszą od początku tego roku stosować paliwa z niższą niż wcześniej zawartością siarki (do poziomu 0,1 proc., wcześniej limit zawartości siarki wynosił 1 proc). By obniżyć koszty, wielu armatorów zamawia lub planuje zamówić statki napędzane gazem LNG, bo jest on znacznie bardziej ekologiczny.

– Dyrektywa siarkowa powoduje, że branża morska szuka paliw alternatywnych i LNG wpisuje się w ten trend. Nie będą to na początku duże ilości gazu, ale warto animować rozwój tego rynku i pod tym względem terminal w Świnoujściu ma dużą rolę do odegrania – ocenia Tadeusz Tański, kierownik biura strategii i analiz w Polskie LNG, wykonawcy gazoportu.

Z tą opinią zgadza się także największy polski armator – Polska Żegluga Morska. Szczeciński przewoźnik zamierza wybudować dwa napędzane paliwem LNG promy samochodowo-pasażerskie, które będą kursować ze Świnoujścia do Szwecji.

- Do tankowania promów chcemy wykorzystać terminal LNG, który powstaje w Świnoujściu. Jego obecność czyni korzystanie z tego paliwa dużo łatwiejszym – zaznacza Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM.

Nie znamy jeszcze szczegółów inwestycji, bo PŻM czeka na oficjalne powstanie Polskiej Grupy Promowej (PGP), które może nastąpić już we wrześniu. Przejście na paliwo LNG uznaje jednak za nieuniknione.

- To jedyny rozsądny wybór w tej sytuacji, tym bardziej, że niedługo wejdą nowe obostrzenia, dotyczące tlenków azotu czy dwutlenku węgla. Ostatecznie wszystkie promy na Bałtyku będą musiały wykorzystywać lżejsze paliwa. To sygnał także dla Polski, by po wybudowaniu gazoportu nie spoczęłą na laurach i dalej inwestyła, przykładowo w miejsca do bunkrowania paliwa – mówi Krzysztof Gogol.

Gazoport w Świnoujściu – jako jedyna tego typu inwestycja w regionie – może stać się liderem ze względu na możliwość dalszej redystrybucji gazu do mniejszych terminali, przeładowywania na mniejsze statki czy transport drogowy. Początkowo będzie miał roczną zdolność regazyfikacji (czyli zamiany skroplonego gazu na paliwo, które może być transportowane gazociągami) na poziomie 5 mld m3. To jedna trzecia polskiego rocznego zużycia błękitnego paliwa. Od uruchomienia będzie również świadczył usługi przeładunku gazu skroplonego na cysterny samochodowe.

-------

Terminal LNG to instalacja do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (ang. LNG - Liquefied Natural Gas). Proces regazyfikacji polega na przywróceniu gazu z postaci skroplonej do gazowej. W takiej postaci gaz jest przesyłany siecią gazociągów do odbiorców. Projekt wzmocni znacząco bezpieczeństwo energetyczne Polski i wpłynie na warunki importu gazu przez Polskę. Uruchomienie terminalu LNG pozwoli na dywersyfikację dostaw gazu ziemnego do Polski i kontraktowanie gazu pochodzącego od dostawców z różnych rejonów świata. Może się także przyczynić do obniżenia cen gazu ziemnego w regionie.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.