pc/gdansk.pl
Dwie firmy złożyły oferty w przetargu na zabudowę kierownic toru wodnego na Motławie zlokalizowanych przy realizowanej obecnie kładce pieszej na wyspę Ołowiankę. Budulcem, z którego wykonane zostaną elementy wykończeniowe powstającej kładki, ma być – według wskazań projektanta - egzotyczne drewno Massaranduba.
Oprócz walorów estetycznych, powstająca zabudowa ma na celu usprawnienie ruchu na szlaku żeglugowym oraz zwiększenie bezpieczeństwa w transporcie wodnym na rzece. Prace będą prowadzone równocześnie z realizowaną aktualnie budową zwodzonej kładki na wyspę i planowane są do końca czerwca tego roku.
Konstrukcję nośną istniejących kierownic stanowią stalowe pale o długości 20m. Na całej długości połączone są one tzw. brusami. Docelowo na całej długości brusów od strony toru wodnego zamocowane zostaną ciągłe belki odbojowe o wym. 150x150 mm. Ze względu na konstrukcję kierownic projektant zabudowy zaproponował wypełnienie przestrzeni miedzy brusami ułożonymi równolegle do nich deskami.
Do wykonania drewnianej konstrukcji wybrano drewno egzotyczne Massaranduba, gdyż wykazuje ono bardzo wysoką naturalną odporność na biodegradację, a jego trwałość w odkrytej architekturze ogrodowej określa się na 30-50 lat. Dodatkowo pod wpływem czynników atmosferycznych drewno podlega naturalnemu procesowi patynowania wierzchniej warstwy, wskutek czego powstaje srebrzysta powłoka nie zmieniająca parametrów technicznych drewna. Czynnikami decydującymi o zastosowaniu takiego rozwiązania są położenie na obszarze historycznego układu miasta Gdańska, jak i charakter rzeki Motławy.
W przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska oferty złożyły firmy:
Obecnie oferty są weryfikowane pod względem formalno-prawnym.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody