• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Duży wzrost przeładunków zbóż i kontenerów w portach w Szczecinie i Świnoujściu

20.04.2015 04:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Duży wzrost przeładunków zbóż i kontenerów w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Partnerzy portalu

Duży wzrost przeładunków zbóż i kontenerów w portach w Szczecinie i Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

O 3,1 proc. wzrosły przeładunki w pierwszym kwartale 2015 roku w zespole portowym Szczecin-Świnoujście w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Ogółem obroty wyniosły tam 5,86 mln ton.
 
Największy wzrost odnotowano zbożach (o 65,2 proc.) - przeładowano aż 569 tys. ton tego towaru. - To doskonały wynik, ale mamy w przyszłości nadzieję na jeszcze większy wzrost przeładunków zboża. Niedługo bowiem zakończy się przetarg na dzierżawę największego w Polsce elewatora zbożowego Ewa – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.



Przypomnijmy, że wydzierżawieniem Elewatora Ewa w Szczecinie zainteresowane są trzy zagraniczne firmy. Zarząd Morskich Portów Szczecin - Świnoujście chce wynająć obiekt na 30 lat.

O dzierżawę ubiegają się trzy firmy. Glencore to spółka, która dotychczas użytkowała elewator. Druga to AB Linas Agro z Litwy, a trzecia to Cm Holding A/S z Danii. Przyszły użytkownik elewatora będzie zobowiązany do przeładowywania i składowania zbóż, pasz i innych produktów pochodzenia roślinnego. Będzie też musiał zainwestować w elewator, ponieważ poprzedni dzierżawca usunął z jego wnętrza wszystkie urządzenia służące do przeładunku. Zakłada się, że rocznie Elewator Ewa powinien przechować 350 tysięcy ton towarów.



W I kwartale 2015 roku wzrosły przeładunki także wielu innych grup towarów: rudy o 11,5 proc. (517 tys. ton), inne masowych o 21 proc. (904 tys. ton), drobnicy o 5,9 proc. (2,6 mln ton) oraz ropy o 17,3 proc. (453 tys. ton). Nadal zachował się także trend rosnący w przeładunkach kontenerów, który po 3 miesiącach wyniósł 29,5 proc. (ogółem 20,9 mln TEU) w porównaniu do ubiegłego roku.



Niestety na minusie utrzymują się za to przeładunki węgla (-38,3 proc.) oraz drzewa (-22,2 proc.). - W przypadku węgla jesteśmy w dużej mierze uzależnieni od odbiorcy tego towaru w Czechach. Ogółem zapotrzebowanie na ten surowiec było dużo mniejsze w I kwartale, gdyż mieliśmy bardzo łagodną zimę – tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska.

Ogólnie, w Szczecinie zakłada się większy pakiet inwestycji związanych z przystosowaniem basenów portowych i nabrzeży do głębokości, jaki ma tor wodny, tj. do 12,5 metra. - Liczymy na to, że realizacja tych inwestycji plus pogłębienie przez Urząd Morski w Szczecinie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 metra, powinno skutkować wzrostem przeładunków do poziomu 26-30 mln ton rocznie. Przypomnę, że w ubiegłym roku przeładowaliśmy 23,4 mln ton. Dodam także, że port Szczecin dysponuje blisko 200 ha wolnych terenów inwestycyjnych, których zagospodarowanie jest również naszym strategicznym celem – mówi Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.