pc
Ponad 36-km fragment trasy S3 od węzła Legnica Południe do węzła Bolków w poniedziałek oddano do użytku kierowcom. Jak powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, droga dedykowana jest regionom zachodnim, a w sposób szczególny zespołowi portów Szczecin-Świnoujście.
Szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w otwarciu fragmentu trasy, podkreślił, że S3 to droga potrzebna Polsce i regionowi. „Ta droga dedykowana jest regionom zachodnim, ale w sposób szczególny zespołowi portów Szczecin-Świnoujście (…) ta trasa dedykowana jest wszystkim, którzy podejmą działania, aby pobudzić potencjał gospodarczy regionu” - powiedziała Adamczyk. Dodał, że beneficjantami tej trasy będą też Czesi, który z Pragi będą mogli dojechać nad polskie morze.
Minister podkreślił, że budowa trasy S3 wpisuje się w realizację przedsięwzięć programu zrównoważonego rozwoju. „Wpisuje się w spełnianie deklaracji PiS i rządów Zjednoczonej Prawicy” - powiedział minister.
Adamczyk przypomniał też, że rząd PiS zwiększył limit finansowy na budowę dróg. „Dzięki decyzji ówczesnego ministra finansów, a dzisiejszego premiera Mateusza Morawieckiego zwiększony został limit finansowy do 135 mld zł, co pozwoliła o na zapewnienie środków na budowę ostatniego etapu S3 do granicy z Czechami” - mówił minister. Poinformował przy tym, że umowa z wykonawcą tego odcinka zostanie podpisane w środę.
Szef resortu infrastruktury przypomniał też, że „dzięki decyzji rządu PiS w przyszłym roku ponad 6 mld zł zostanie przeznaczonych na wsparcie inwestycji na drogach lokalnych, gminnych i powiatowych”.
Budowa fragmentu S3 od węzła Legnica Południe do węzła Bolków podzielony został na dwa odcinki. Pierwszy, do węzła Jawor Wschód - o długości niemal 20 kilometrów - zrealizowało konsorcjum firm: Eurovia Polska i Warbud. Wartość budowy tego odcinka to ponad 295 mln zł. Drugi odcinek, do węzła Bolków - o długości ponad 16 kilometrów, zrealizowała firma Mota-Engil Central Europe. Wartość tej inwestycji to ponad 322 mln zł.
Trasa ma dwa pasy w każdą stronę. Na oddanym w poniedziałek odcinku są cztery nowe węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe i Bolków.
Trasa S3 łączy wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica) do południowej granicy z Czechami.
Na Dolnym Śląsku w budowie jest jeszcze fragment S3 łączący węzeł Lubin Północ oraz węzeł Kaźmierzów. W środę ma zostać podpisana umowa na budowę ostatniego fragmentu trasy z Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody