pc
Aom Bianca w Porcie Gdańskim Eksploatacja. To pierwszy w historii tej spółki Panamax, jaki zawinął do portu wewnętrznego w Gdańsku. Na jego pokładzie przypłynęło 32 000 t węgla koksującego z Vancouver w Kanadzie.
– Ta pierwsza operacja świadczy o tym, że nie tylko statki do 40 000 t, ale również te typu Panamax mogą być obsługiwane w naszym porcie – mówi Piotr Karczewski, prezes Portu Gdańskiego Eksploatacja.
Panamax to połączenie słów „Panama” i „maksimum”. W ten sposób określało się statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych, które umożliwiały mu żeglugę przez Kanał Panamski. To 294,1 m długości, 32,3 m szerokości, 12 m zanurzenia oraz 57,9 m wysokości od linii wodnej do najwyżej położonego punktu statku. Obecnie po przebudowie Kanału Panamskiego nazwa i idące za nią parametry mają już nieaktualny i symboliczny wyraz.
Statek Aom Bianca ma 228,99 m długości, 32,26 m szerokości oraz 11,4 m zanurzenia. Jego nośność to 81 791 t. Masowiec został zbudowany w 2017 r. w stoczni TSUNEISHI HEAVY INDUSTRIES (CEBU), Inc. na Filipinach. Pływa pod singapurską banderą.
Aom Bianca zacumował w PGE w środę popołudniu. Zanim to jednak nastąpiło, 30 000 t węgla koksującego zostało wyładowane w Porcie Północnym w Gdańsku. Następnie jednostka w asyście holowników trafiła na Nabrzeże Rudowe Portu Gdańsk.
– Mamy obiecane od klienta, że raz na kwartał taki Panamax będzie wpływał do naszego portu – zapewnia Karczewski.
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego, oraz wyłącznym przeładowcą w Gdańskim Terminalu Kontenerowym. Zajmuje się przeładunkiem różnego rodzaju towarów pomiędzy morskimi i śródlądowymi (statek, barka) a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony). Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskim, Wiślanym, Szczecińskim, Węglowym, Rudowym i Administracyjnym.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych