pc
Sierpniowe zapowiedzi stały się faktem. Grupa LOTOS po raz pierwszy w historii kupiła ropę ze Stanów Zjednoczonych – poinformował portal wnp.pl. Do gdańskiego Naftoportu na początku listopada trafić ma prawie 100 000 t tego cennego ładunku.
Jak ustalił portal wwp.pl, ropa wypłynęła już z portu Freeport w Teksasie na pokładzie tankowca St. Helen. Jednostka ma 244 m długości, 24 m szerokości oraz 12 m zanurzenia. Została zbudowana w 2002 r. Do Gdańska statek przypłynąć ma 9 listopada rano.
Portal wnp.pl poinformował także, że ten ładunek ropy jest historyczny nie tylko dla Grupy LOTOS i Polski, ale także całej Europy Środkowej i Wschodniej. Do tej pory bowiem Amerykanie eksportowali ten surowiec głównie do Wielkiej Brytanii, Włoch i Holandii, a także do Singapuru, Chin oraz Korei Południowej.
Dywersyfikacja dostaw jest dla LOTOS-u bardzo istotna, ponieważ w ten sposób spółka chce wzmacniać bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. W ubiegłym roku do gdańskiej rafinerii trafiło 2 mln baryłek (prawie 300 tys. t) irańskiej ropy. Do Naftoportu na mocy porozumienia pomiędzy Grupą Lotos S.A. oraz National Iranian Oil Company (NIOC) przywiozły ją tankowce Atlantas i Calida. W tym roku LOTOS także zamówił ropę z Iranu – tym razem milion baryłek.
Rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.
Obecnie LOTOS przerabia ropę głównie z Rosji, z własnego wydobycia z Bałtyku przez LOTOS Petrobaltic, oraz z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. Z zagranicznych źródeł, oprócz ropy rosyjskiej i irańskiej, rafineria przerabiała też tę z Morza Północnego, Bliskiego Wschodu czy z Kolumbii. Stany Zjednoczone mają być zatem kolejnym kierunkiem dywersyfikacji dostaw.
Z 2 mln baryłek ropy LOTOS może wyprodukować 61,5 mln litrów benzyny i 116 mln litrów oleju napędowego. Taką ilością paliwa jednorazowo można zatankować do pełna 3,2 mln samochodów osobowych, czyli tyle, ile jest zarejestrowanych aut w całym województwie mazowieckim.
Grupa LOTOS jest drugim co do wielkości w Polsce koncernem naftowym, zajmującym się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Ma ponad 30 proc. udział w rynku hurtowym paliw i prawie 10 proc. w rynku sprzedaży detalicznej.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych