PMK
Światowa Rada Żeglugi (ISC) stwierdziła, że już w drugiej połowie obecnego wieku światowa żegluga może ograniczyć emisję dwutlenku węgla do zera. Ma to być możliwe dzięki alternatywnym paliwom oraz nowym technologiom napędu.
Ta prognoza ICS ma się spełnić dzięki rozwojowi baterii dla statków oraz użyciu odnawialnych źródeł energii. Wkład w bezemisyjną żeglugę ma też mieć wprowadzenie nowych technologii, w tym wodoru jako paliwa.
Prezes tej organizacji, Esben Poulsson, wskazał też na 3 największe wyzwania dla światowej żeglugi, z którymi musi sobie ona poradzić, jeśli ma dojść do rewolucji ekologicznej. Chodzi o: ochronę środowiska, podtrzymanie autorytetu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz zwrócenie uwagi światowej legislatury na osiągnięcie branży morskiej.
Pulsson zwrócił głównie uwagę na częste konflikty prawne między prawem Unii Europejskiej, a zarządzeniami IMO, które powodują zamieszanie wśród armatorów. Jako przykład podał ostatnią dyskuję na temat wprowadzenia międzynarodowego systemu monitoringu emisji CO2, który UE chce zrobić tak, by było koniecznie kompatibylne z krajami członkowskimi.
Według prezesa ICS prowadzi to do niepotrzebnego upolitycznienia działalności Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która w swoich decyzjach powinna się opierać tylko na kryteriach merytorycznych, a nie na zachciankach rządzących. Podobne problemy IMO sprawiają Stany Zjednoczone, które nie chcą się zgodzić na pełną implementację Międzynarodowej Konwencji o Postępowaniu z Wodami Balastowymi.
- Jeżeli nie zareagujemy teraz, IMO stanie się organem do przyklepywania decyzji, które zapadną w Europie, Ameryce czy w Azji - ostrzega Esben Poulsson.
Szef ICS poparł także wszelkie działanie proekologiczne.
- Wierzę, że jesteśmy w stanie osiągnąć stan, gdzie żegluga nie emituje żadnych lub minimalnie mało zanieczyszczeń. I musimy pokazać determinację w dążeniu do tego celu. ICS zamierza wesprzeć wszelkie działania IMO skupione na ochronie środowiska - mówi Poulsson.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?