• <
bulk_cargo_port_szczecin

Czy kryzys na rynku kontenerowym wstrzyma budowę megakontenerowców?

PMK

04.08.2016 12:25 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czy kryzys na rynku kontenerowym wstrzyma budowę megakontenerowców?

Partnerzy portalu

Czy kryzys na rynku kontenerowym wstrzyma budowę megakontenerowców? - GospodarkaMorska.pl

Po tragicznych wynikach z pierwszej połowy tego roku, armatorzy kontenerowców stracili chęć na zamawianie megakontenerowców. Według danych agencji Alphaliner, przewoźnicy okazują praktycznie zerowe zainteresowanie kontenerowcami o ładowności powyżej 9 tys. TEU.

Kiepska sytuacja na rynku już zmusiła kilku armatorów do odłożenia w czasie odbioru dużych jednostek. Obecnie ponad 12 w pełni wyposażonych kontenerowców czeka w stoczniach na odbiór. Wśród tych statków warto wymienić pięć o ładowności 11,010 TEU, które czekają już od 10 miesięcy w stoczni Hanjin’s Philippines Shipyard .

Przyszłość dla armatorów megakontenerowców przedstawia się jeszcze gorzej. Zeszłoroczne badanie przeprowadzone przez Organizację Europejskiej Współpracy Gospodarczej (OECD) wykazało, że efekt skali generuje od 4 do 6 razy mniej oszczędności niż w poprzednich dekadach. Obecnie 60 proc. oszczędności wynika z rozwoju technologii silników. Mówiąc prościej: budowanie mniejszych jednostek z lepszymi silnikami jest bardziej opłacalne niż budowanie dużych statków.

Megakontenerowce oznaczają także duże większe ryzyko dla przewoźników. Taka jednostka może kosztować nawet 200 mln dolarów i przewozić towar warty ponad mld dol. Skoncentrowanie tak wielkiego ryzyka w jednym miejscu powoduje, że te statki są często celem cyberataków i ataków terrorystycznych. Armator musi też przygotowany na zapłatę większej stawki ubezpieczeniowej oraz większych opłat portowych.

Pojawienie się megakontenerowców nałożyło dodatkową presję na porty i terminale, które muszą przyśpieszyć rozbudowę swoich obiektów, by móc przyjąć gigantyczne jednostki. W wielu z nich potrzebne są pogłębiania dna, zakup nowego sprzętu (np. suwnic) czy inwestycję w przestrzeń magazynową. Wraz z pojawieniem się większych jednostek, terminale będą musiały poszerzyć swoje nabrzeża o jedną trzecią, nawet jeśli przeładunki nie wzrosną. Inaczej czekają je stałe korki.

Długofalowe prognozy też nie są korzystne dla armatorów tych jednostek. OECD przewiduje, że  światowy wzrost handlu będzie dużo wolniejszy niż dekady temu. Głównie ze względu na fakt, że wschodzące gospodarki (Chiny) będą dużo bardziej polegały na krajowej konsumpcji niż eksporcie.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.