pc
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk otworzył oferty w przetargu pn. „Doradztwo dla partnera publicznego w przygotowaniu projektu partnerstwa publiczno-prywatnego dla inwestycji pn. Budowa Portu Centralnego w Morskim Porcie w Gdańsku wraz z opracowaniem Studium Wykonalności dla ww. inwestycji w ramach prawa opcji”. Wpłynęły cztery propozycje. Na ten cel Port Gdańsk chce przeznaczyć 6 mln 150 tys. zł.
Oferty w przetargu złożyli: konsorcjum WYG International (lider) i Domański, Zakrzewski Palinka z Warszawy (4 mln 521 tys. 480 zł.), INFRA – Centrum Doradztwa z Warszawy (5 mln 584 tys. 200 zł), BBF z Poznania (2 mln 447 tys. 085 zł) oraz DB Consulting z Gdańska (2 mln 363 tys. 500 zł).
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk rozpatruje teraz złożone oferty. O zwycięstwie decydują jakość usług (50%) oraz ich cena (50%). Okres obowiązywania zamówienia to 50 miesięcy.
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie wstępnych analiz przedrealizacyjnych oraz przygotowanie analiz przedrealizacyjnych, w tym studium wykonalności (opcjonalnie), jak również zapewnienie doradztwa transakcyjnego (prawnego, rynkowo-ekonomiczno-finansowego oraz technicznego) w ramach prawa opcji w zakresie przygotowania projektu partnerstwa publiczno-prywantnego dla inwestycji pn. „Budowa Portu Centralnego w Morskim Porcie w Gdańsku realizowanego przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.”.
Port Centralny to najważniejsza inwestycja ZMPG. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego. Port Centralny ma być gotowy do końca 2027 r.
Port Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano tam rekordowe 40,6 mln t ładunków – o prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody