PMK
Według rankingu opracowanego przez Transport & Environment (T & E) czołowe europejskie kraje żeglugowe dostały najniższe noty za swój wkład w rozmowy klimatyczne prowadzone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
Pięć najgorszych krajów UE w tym rankingu, w oparciu o pisemne i ustne wnioski złożone do IMO to Grecja, Cypr, Włochy, Portugalia i Chorwacja. Największe rejestry żeglugowe UE: Malta, Grecja i Cypr, otrzymywały niemal wyłącznie punkty ujemne, biorąc pod uwagę ich niemal całkowity brak ambicji w negocjacjach dotyczących klimatu.
Ranking pokazał również, że największe ambicje w oczyszczeniu środowiska w Europie mają Niemcy, Belgia i Francja. Za nimi uplasowała się Holandia, Hiszpania, Szwecja, a następnie Wielka Brytania, Dania, Luksemburg i Finlandia.
- Gdy Parlament Europejski zażądał w 2017 roku działań związanych z emisją spalin, wielkie europejskie państwa morskie krzyczały, że UE nie powinna regulować żeglugi, ponieważ wszyscy robili, co w ich mocy, aby załatwić sprawy w IMO. Ale te same państwa pracują teraz nad zahamowaniem postępu w sprawie porozumienia klimatycznego dotyczącego żeglugi - powiedział Faig Abbasov, oficer żeglugi z T & E.
Żegluga emituje 3% globalnego CO2 - a emisje zwiększają się z roku na rok - jednak pozostaje jednym z nielicznych sektorów gospodarki światowej bez celów redukcji emisji określonych dla poszczególnych sektorów. Oczekuje się, że IMO uzgodni plan ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w żegludze na posiedzeniu komisji ds. środowiska w kwietniu 2018 r.
Kluczowe kwestie do ustalenia to: porozumienie w sprawie długoterminowego celu redukcji emisji; zobowiązanie do natychmiastowego działania; oraz krótkiej listy krótko-, średnio- i długoterminowych środków redukcji.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie