• <
bulk_cargo_port_szczecin

Czarterujący kontenerowce obawiają się wzrostu cen

PMK

21.03.2018 22:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czarterujący kontenerowce obawiają się wzrostu cen

Partnerzy portalu

Czarterujący kontenerowce obawiają się wzrostu cen - GospodarkaMorska.pl

Rynek czarterowy statków kontenerowych wszedł w obecny rok w znacznie zdrowszym stanie niż rok temu, ale armatorzy nadal obawiają wzrostu cen czarteru pod wpływem konsolidacji.

Indeks czarterowy Alphaliner ukończył 2017 rok na o 46% wyższym poziomie niż 12 miesięcy wcześniej, a wszystkie sektory odnotowały poprawę w zakresie, który eksperci określili jako "niezwykłą siłę popytu na statki w tradycyjnie słabym sezonie zimowym".

Jednak to mniejsze jednostki odnotowały największe wzrosty: na przykład statek o ładowności 4 400 teu typu panamax mógł zawołać o 75 proc. większą stawkę za najem niż rok temu (7500 dolarów dziennie).

A ponieważ dostępność tonażu na panamaxach staje się bardzo ograniczona, brokerzy już teraz szukają przedłużeń czarteru za cenę 8 500 – 9000 dolarów za przedłużenia.

Rok temu 100 "klasycznych" statków panamax o ładowności 4000-5 100 TEU poszukiwało pracy, a stawki dzienne za te, które były naprawiane spadły do ​poniżej 4000 USD dziennie, co zmusiło właścicieli nawet młodych statków panamax do cięcia strat i sprzedawania ich na złom.

W styczniu ubiegłego roku portal The Loadstar poinformował o sprzedaży dla złomiarzy z Bangladeszu zbudowanej w 2010 roku jednostki Hammonia Grenada. Warta 5,5 miliona dolarów jednostka w wieku zaledwie siedmiu lat była najmłodszym sprawnym kontenerowcem, jaki kiedykolwiek wysłano na złom.

Skutki fuzji Hapag-Lloyd z UASC i przejęcia przez Maersk Hamburg Sud są już odczuwalne na rynku, ale armatorzy i brokerzy martwią się teraz o zbliżającą się fuzję japońskich przewoźników i przejęcie OOCL przez Cosco. MOL i NYK czarterują około 60% swoich flot, podczas gdy dla K line odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi około 75%.

Oszczędności w wysokości 1 miliarda dolarów rocznie, które osiągną ci armatorzy dzięki synergii w aliansie Ocean Network Express (ONE), nie będą wynikać tylko z redukcji personelu i biur oraz dodatkowej siły nabywczej usług, ale również z racjonalizacji floty. Źródła brokerów z The Loadstar twierdzą, że są "bardzo zaniepokojone" liczbą statków, które japońscy przewoźnicy mogą wynająć do wynajęcia przed i po wjeździe do sieci ONE.
Z kolei Cosco, który ma największą flotę statków do czarteru spośród wszystkich pięciu największych przewoźników (na poziomie około 71%), jest bliskie przejęcia OOCL, który do tej pory czarterował 75% swojego tonażu.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.