PMK
Rynek czarterowy statków kontenerowych wszedł w obecny rok w znacznie zdrowszym stanie niż rok temu, ale armatorzy nadal obawiają wzrostu cen czarteru pod wpływem konsolidacji.
Indeks czarterowy Alphaliner ukończył 2017 rok na o 46% wyższym poziomie niż 12 miesięcy wcześniej, a wszystkie sektory odnotowały poprawę w zakresie, który eksperci określili jako "niezwykłą siłę popytu na statki w tradycyjnie słabym sezonie zimowym".
Jednak to mniejsze jednostki odnotowały największe wzrosty: na przykład statek o ładowności 4 400 teu typu panamax mógł zawołać o 75 proc. większą stawkę za najem niż rok temu (7500 dolarów dziennie).
A ponieważ dostępność tonażu na panamaxach staje się bardzo ograniczona, brokerzy już teraz szukają przedłużeń czarteru za cenę 8 500 – 9000 dolarów za przedłużenia.
Rok temu 100 "klasycznych" statków panamax o ładowności 4000-5 100 TEU poszukiwało pracy, a stawki dzienne za te, które były naprawiane spadły do poniżej 4000 USD dziennie, co zmusiło właścicieli nawet młodych statków panamax do cięcia strat i sprzedawania ich na złom.
W styczniu ubiegłego roku portal The Loadstar poinformował o sprzedaży dla złomiarzy z Bangladeszu zbudowanej w 2010 roku jednostki Hammonia Grenada. Warta 5,5 miliona dolarów jednostka w wieku zaledwie siedmiu lat była najmłodszym sprawnym kontenerowcem, jaki kiedykolwiek wysłano na złom.
Skutki fuzji Hapag-Lloyd z UASC i przejęcia przez Maersk Hamburg Sud są już odczuwalne na rynku, ale armatorzy i brokerzy martwią się teraz o zbliżającą się fuzję japońskich przewoźników i przejęcie OOCL przez Cosco. MOL i NYK czarterują około 60% swoich flot, podczas gdy dla K line odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi około 75%.
Oszczędności w wysokości 1 miliarda dolarów rocznie, które osiągną ci armatorzy dzięki synergii w aliansie Ocean Network Express (ONE), nie będą wynikać tylko z redukcji personelu i biur oraz dodatkowej siły nabywczej usług, ale również z racjonalizacji floty. Źródła brokerów z The Loadstar twierdzą, że są "bardzo zaniepokojone" liczbą statków, które japońscy przewoźnicy mogą wynająć do wynajęcia przed i po wjeździe do sieci ONE.
Z kolei Cosco, który ma największą flotę statków do czarteru spośród wszystkich pięciu największych przewoźników (na poziomie około 71%), jest bliskie przejęcia OOCL, który do tej pory czarterował 75% swojego tonażu.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych