PMK
Francuski gigant kontenerowy, CMA CGM, złożył zamówienie na 3 kontenerowce o ładowności 2,2 tys. TEU w chińskiej stoczni Yangzijiang Shipbuilding Holdings.
Każda z jednostek została wyceniona na 29 mln dolarów, a pierwsza z nich ma zostać zwodowana pod koniec 2019 roku. Ogółem kontrakt osiągnie wartość około 87 mln dolarów.
Wcześniej w tym roku koncern złożył zamówienie na megakontenerowce w stoczniach Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding i Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Każda z jednostek będzie miała ponad 22 tys. TEU ładowności. W momencie powstania te statki miejsca staną się największymi kontenerowcami na świecie, odbierając rekord statkom armatora OOCL Hongkong, które mają ładowność 21,413 TEU.
Francuski armator wiedzie prym wśród przewoźników kontenerowych w ekologiczności swoich jednostek. Obecnie, kontenerowce Francuzów produkują około 60 gram CO2 na kilometr, o połowę mniej niż w 2005 (120 g). Część statków, np. CMA CGM Bougainville, osiągnęła poziom 37 g CO2 na km, a nie są to małe jednostki (ładowność 18 tys. TEU).
Sukces CMA CGM tkwi głównie w poprawie hydrodynamiki swoich jednostek, co powoduje mniejsze zużycie paliwa, a więc i mniejsze emisje zanieczyszczeń. Zmiany zawierały:
- nowe bulwiaste łuki zostały zainstalowane w celu dostosowania hydrodynamiki statków do nowej, ograniczonej prędkości żeglowania,
- pędniki zostały zoptymalizowane , aby uzyskać wydajność po spadku mocy silników: ich średnica została zwiększona , a ostrze usunięte,
- Nowy kształt steru poprawia przepływ wody, a tym samym działanie hydrodynamiczne statku.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie