• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

CMA CGM staje do walki o zakup Hamburg Sud

PMK

30.11.2016 19:40 Źródło: własne

Partnerzy portalu

CMA CGM staje do walki o zakup Hamburg Sud - GospodarkaMorska.pl

Już nie tylko Maersk jest zainteresowany nabyciem siódmego największego armatora kontenerowego świata. Do walki o jego zakup stanęło również francuskie CMA CGM. Hamburg Sud obecnie należy do rodziny Oetkerów, która wycenia firmę na 5 mld dolarów.

Rodzina Oetkerów już od jakiegoś czasu nosiła się z zamiarem sprzedaży przedsiębiorstwa. Teraz w końcu prawdopodobnie do tego dojdzie, gdyż kryzys na rynku kontenerowym powoduje straty u niemieckiego armatora. Ostateczna decyzja ma zapaść niedługo.

Sprzedaż Hamburg Sud byłaby kolejnym etapem konsolidacji na rynku kontenerowym, która ma być sposobem na zażegnanie kryzysu. W tym roku udział procentowy w rynku pierwszej trójki wśród armatorów już zdążył się powiększyć o 3 proc. Ogółem na koniec sierpnia w służbie było 6080 kontenerowców liniowych, czyli takich, które pływają na stałych połączeniach. Ich zdolność przewozowa to 20,75 mln TEU.

Liderem pod tym względem dalej zostaje duński Maersk Line, z flotą 617 kontenerowców o ładowności 3,17 TEU (15.3 proc światowej mocy). Za nimi znajduje się szwajcarski MSC z 487 statkami o ładowności 2,78 TEU (13,4 proc. udziału) oraz francuskie CMA CGMA z 484 jednostkami o ładowności 2,22 mln TEU (10,8 proc. rynku). Łącznie pierwsza dziesiątka największych przewoźników posiada aż 67,8 proc. udziałów w światowych zdolnościach transportu drobnicy w kontenerach.

Alianse i fuzje to sposób linii żeglugowych na przywrócenie równowagi między popytem i podazą oraz zwiększenie rentowności działalności. Miało to być następstwem efektów uzyskanych z ekonomii skali. Ostatnim przykładem konsolidacji jest fuzja armatorów Hapag-Lloyd i UASC.

Armatorzy w walce z kryzysem decydują się też na większe niż wcześniej złomowanie starych jednostek. Mimo jednak tych zabiegów kryzys nadal szaleje. Według agencji Drewry dzieje się tak, bo transport morski kontenerów znajduje się w okresie przejściowym.

Chodzi głównie o fakt zastępowania starej floty nowymi megakontenerowcami. A okres niskiego popytu to najgorszy czas na tę zmianę, gdyż dodatkowa podaż generuje kolejne problemy rynkowe. Dlatego zdaniem ekspertów kryzys na rynku przewozu kontenerów potrwa jeszcze jakiś czas.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.