PMK
Francuski gigant żeglugowy, CMA CGM, sprzeda 90 proc. udziałów w terminalu Los Angeles funduszom infrastrukturalnym. Cena transakcji opiewa na 817 mln dolarów.
CMA CGM zatrzyma 10 proc. udziałów w terminalu Global Gateway South, a reszta trafi do funduszy EQT Infrastructure i P5 Infrastructure. Francuzi nabyli własność terminalu w 2015 roku, podczas przejęcia singapurskiego NOL, którego transakcja wyniosła 2,4 mld dolarów.
Sprzedaż terminalu pozwoli CMA CGM spłacić długi, które powstały w czasie przejęcia NOL. Ogółem Francuzi chcą zbyć się niepotrzebnego majątku o wartości 1 mld dolarów.
NOL powstał w 1968 roku i był w 2015 roku największą linią kontenerową w południowo-wschodniej Azji. Między innymi dzięki niej Singapur uzyskał status globalnego centrum przeładunkowego. Od kilku lat jednak armatorowi niem szło tak dobrze. W tym czasie firma zanotowała aż 1,2 mld dolarów straty.
Singapurski przewoźnik to wciąż jednak łakomy kąsek dla CMA CGM. Francuzi umocnili dzięki jego nabyciu swoją pozycję trzeciego największego armatora kontenerowców na świecie, co pozwoliło im lepiej konkurować z liderami rynku: Maerskiem i Mediterranean Shipping Co. (MSC). Obecnie CMA CGM posiada ponad 10 proc. udziałów w rynku.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody