Komisja Europejska wydała zgodę na zakup niemieckiej linii Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei (OPDR) przez francuskiego armatora CMA CGM. Ma to wspomóc handel francuskiego giganta na rynku europejskim.
- Nowy nabytek wzmocni nasze znaczenie na rynku transportu europejskiego, który wciąż rośnie. To kolejny krok naszej strategii rozwoju regionalnych sieci połączeń, które rozpoczęła się zakupem spółki MacAndrews w 2002 roku. Z OPDR także wiążemy duże nadzieje, zamierzy rozwinąć tę firmę i wpasować w naszą działalność - powiedział Farid Salema, dyrektor CMA CGM.
OPDR ma w swojej flocie osiem kontenerowców o nośności od 690 do 1,008 TEU oraz dwie hybrydy kontenerowca i statku ro-ro (Con/Ro) o nośności 500 TEU. Te jednostki pływają na trasach łączących porty z Północnej Europy z Półwyspem Iberyjskim (Hiszpania, Portugalia), Maderą, Wyspami Kanaryjskim oraz Północną i Zachodnią Afryką.
CMA CGM ma za sobą bardzo dobry rok. Koncern, który ma swoje biuro także w Gdyni, zanotował 584 mln dolarów zysku. To o 180 mln więcej niż w 2013 roku.
Ogółem przychody armatora specjalizującego się w kontenerowcach wzrosły do 16,7 mld dolarów (czyli o 5,3 proc.). Wzrosła także ilość przeładunków. CMA CGM w zeszłym roku obsłużyła 12,2 mln TEU (skok o 8,1 proc.). Duży udział w takich wynikach miał: wzrost obrotów w rejonie Północnej Afryki, wzrost gospodarczy Stanów Zjednoczonych i rozrost rynku przewozu towarów na linii Azja-Pacyfik. Dzięki tak dobrym wynikom spadł też dług koncernu – obecnie wynosi on 2,9 mld dolarów, aż o 21,5 proc. mniej niż w 2013 roku. Wystarczyło to, by CMA CGM otrzymała od agencji S&P ocenę kredytową B+.
Ważnym wydarzeniem w zeszłym roku było podpisanie przez firmę strategicznego sojuszu z koncernami CSCL (największym armatorem kontenerowców w Chinach) i UASC. Porozumienie o nazwie Ocean Three ma na celu stworzenie wspólnej strategii handlu na Pacyfiku i szlaku Azja-Europa.
- Poprzedni rok był dla nas niezwykle udany pod względem finansowym. Udało nam się osiągnąć jeden z najwyższych zysków wśród armatorów z tej branży. Obecny rok zapowiada się jeszcze lepiej, głównie dzięki sojuszowi Ocean Three. Mamy nadzieję wzmocnić swoją pozycję w czołowych portach świata i poprawić nasze usługi – powiedział M. Rodolphe, wiceprezes grupy CMA CGM.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody