PMK
Strategia Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) mająca zaradzić globalnemu przesytowi ropy powoduje spustoszenie w kluczowym ogniwie w łańcuchu dostaw przemysłu naftowego: flocie supertankowców, które transportują paliwo między kontynentami.
Średnie zarobki tych statków spadły w zeszłym roku o ponad połowę do poziomów niespotykanych od 2009 r. I znacznie poniżej przewidywań analityków żeglugi. Teraz przedłużenie obniżki produkcji w całym 2018 r. przyczynia się do spowolnienia.
- Te cięcia znacznie zmniejszyły liczbę ładunków z Bliskiego Wschodu do Azji w czasie, gdy dostarczana jest duża ilość nowo budowanych statków - powiedział Olivier Jakob, dyrektor zarządzający Petromatrix GmbH.
Tankowce VLCC mogą mierzyć ćwierć mili i są zdolne przewieźć około 2 milionów baryłek ropy. Od początku 2017 r. OPEC i jej sojusznicy dążą do ograniczenia wydobycia ropy o prawie 1,8 mln baryłek dziennie, ograniczając eksport i handel tankowcami na najważniejszych szlakach handlowych. Grupa w czerwcu planuje powtórzyć cięcia, które obecnie trwają.
Eksport bunkra członków OPEC z Zatoki Perskiej w zeszłym miesiącu spadł poniżej 18 milionów baryłek dziennie po raz pierwszy od sierpnia. W szczególności spadły dostawy do Chin i Japonii z Arabii Saudyjskiej, Iranu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Tymczasem globalna flota supertankowców ma wzrosnąć w tym roku o 4 procent, po wzroście o 5,3 procent w zeszłym roku i o 7,4 procent w 2016 roku - szacuje Clarkson Research Services Ltd.
- Jeśli OPEC podniesie obniżkę produkcji w swojej korekcie w czerwcu, stawki wzrosłyby, ponieważ więcej ropy zostanie wpompowane na rynek - powiedział Jakob. - Ale jeśli tak nie będzie, stopy będą cierpieć przez cały rok – dodał.
Zarobki tankowców spadły o 57 procent do średnio 17 794 dolarów dziennie w ubiegłym roku. To najniższy od co najmniej 2009 wynik – pokazują dane Clarkson. Analitycy ankietowani przez Bloomberg przewidzieli średnio 25 000 dolarów dziennie na rok 2017.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych