2 marca do Portu Gdańskiego Eksploatacja wpłynął statek należący do Chipolbrok, Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego S.A.
Chipolbrok Moon, jednostka o nośności 30,000 DWT, długości 199,8 m i szerokości 27,8m to wysoko wyspecjalizowany okręt przystosowany do przewozu sztuk ponadgabarytowych i ciężkich.
Według przedstawicieli firmy Chipolbrok, wizyta statku w gdańskim porcie to wydarzenie bez precedensu, ponieważ tradycyjną trasą jednostki są rejsy na szlaku z Antwerpii i Hamburga do portów Zatoki Perskiej.
Zawinięcie do polskiego portu udało się zrealizować dzięki dodatkowemu zamówieniu dla klienta z Karachi. Z Gdańska jednostka zabiera elementy dwóch kotłów grzewczych przeznaczonych do budowy elektrowni w Pakistanie.
Po wypłynięciu z Gdańska Chipolbrok Moon uda się do hiszpańskiego portu w Tarragonie. Następnie ładunki trafią do klientów z Yanbu, Abu Dabi, Jebed Ali, Dammamu w Arabii Saudyjskiej oraz Umm Qasr w Iraku.
- Obecnie firma jest właścicielem 17 jednostek, w realizacji mając kontrakt na budowę kolejnych 4 statków. Powstaną one w stoczniach chińskich, a pierwszy z nich ma zostać zwodowany jeszcze w tym roku. Jednostki charakteryzować będą otwarte ładownie o długości do 50m, oraz 2 dźwigi będace w stanie przenieść ładunki o wadze 350 ton - informuje Janusz Kuźmicki, menedżer w Dziale Handlowym Chipolbrok.
Chińsko-Polska Spółka Żeglugowa powstala 15 czerwca 1951 roku na podstawie umowy między rządami ówczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Chińskiej Republiki Ludowej. Chipolbrok był pierwszą spółką joint venture, jaka została utworzona w ChRL - po jej powstaniu w 1949 roku.
Firma Chipolbrok należy do grona liderów na rynku żeglugowym w zakresie regularnych przewozów ładunków drobnicy konwencjonalnej, sztuk ciężkich i ponadgabarytowych na trasach:
Dane techniczne Chipolbrok Moon:
Pojemność brutto: 24167
Ładowność: 30460 t
Długość: 199.8m
Szerokość: 27.8m
Rok budowy: 2004
Udźwigowienie: 2 dźwigi x 320 ton
IMO: 9272216
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody