- W projekcie - jak powiedział koordynator jego darłowskiej części Tomasz Breszka - chodzi o stworzenie kompleksowej, atrakcyjnej oferty dla niezmotoryzowanych turystów, którzy korzystając z morskiego transportu chcą zwiedzić uczestniczące w projekcie miasta. - Dlatego w terminalu pasażerskim ma się również znajdować centrum informacji turystycznej - dodał.
Terminal pasażerski znajduje się przy Nabrzeżu Warsztatowym w Darłówku zachodnim przy ul. Kotwicznej, w pobliżu dawnego terminalu, zwanego obecnie terminalem sztuk. Budynek ma dwie kondygnacje, powierzchnia użytkowa wynosi 392 metry kw., cały obiekt zajmuje przestrzeń 620 metrów sześciennych. Wewnątrz znajdują się m.in.: poczekalnia, biura, recepcja, kotłownia gazowa, toalety, pomieszczenia gospodarcze sala wystawowa, taras, klatka schodowa.
Turyści korzystający z nowego portu będą mieli możliwość zwiedzenia Bornholmu, do którego kursować będzie, tak jak w latach ubiegłych, katamaran Jantar.
Ceny biletów nie zmieniły się w stosunku do roku 2014. Jednodniowa wycieczka turystyczna kosztować będzie 190 złotych (osoba dorosła) i 140 złotych (dziecko). Szczegółowy rozkład rejsów z pełnym cennikiem opublikowano na stronie Kołobrzeskiej Żeglugi Pasażerskiej (www.kzp.kolobrzeg.pl).
Inwestycja odbyła się w ramach projektu Interface Plus, który zakładał modernizację i umocnienie połączeń promowych pomiędzy północną Polską a duńską wyspą Bornholm (trasy Kołobrzeg / Darłowo / Ustka – Nexø). Działania wchodzące w skład tego projektu objęły modernizację i przebudowę terminali pasażerskich w Ustce, Darłowie i Nexø. W projekcji uczestniczyli partnerzy z Niemiec, Danii i Polski: Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Rostocku w Niemczech i tamtejszy port, miasto Guldborgund, port Nexo, Przedsiębiorstwo Transportowe Movia Traffic Cooperation z Danii oraz miasta Darłowo i Ustka.
Zanim została opracowana koncepcja budowy terminala odpraw pasażerskich specjaliści z referatu integracji europejskiej i inwestycji w UM dokonali prac studyjnych dobrze funkcjonujących terminali pasażerskich w Danii i w Szwecji.
Pierwotnie realizatorem projektu była koszalińska firma Selfa, która nie była w stanie dokończył realizacji, gdyż ogłosiła upadłość. Następnym wykonawcą został Termex z Koszalina, który dokończył budowę. Wartość kontraktu to kwota 1 473 759, 05 zł, jednak miasto zapłaci za niego tylko 15%, reszta zostanie sfinansowane przez UE. Zakończenie prac przewidziane jest pod koniec kwietnia 2015 roku, w lipcu odbęda się kolejne rejsy.
W zeszłym roku z atrakcji turystycznych w Darłowie skorzystało 37 557 osób. Liczba ta obejmuje wszystkich, którzy wykupili bilet na jakąkolwiek formę wypoczynku i rekreacji: rejs na Bornholm, morską wycieczkę po redzie portu lub rejs wędkarski.
- Około 2 tys. turystów wybrało się katamaranem „Jantar” na Bornholm, blisko 10 tys. odbyło krótki rejs statkami wycieczkowymi po redzie, pozostałe ponad 25 tys. to amatorzy wędkarstwa morskiego – mówi Dyrektor Zarządu Portu Morskiego Darłowo Waldemar Śmigielski.
Darłowską marinę żeglarską odwiedziło w 2014 roku 611 jachtów pod banderami 16 krajów. Tym samym liczbę turystów korzystających z atrakcji portu należy powiększyć o ok. 2000 żeglarzy.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek