ew
Brytyjskie władze porozumiały się z trzema przewoźnikami. Firmy DFDS, Brittany Ferries oraz Seaborne Freight otrzymały umowy na obsługę kluczowych połączeń. Mają one zagwarantować ciągłość dostaw najważniejszych towarów w przypadku „twardego” brexitu.
Władze brytyjskie przygotowują się na wyjście z Unii Europejskiej. Cały czas prawdopodobny jest wariant, że Wielka Brytania opuści unijne struktury bez zawarcia porozumienia, tzw. no deal brexit. Takie rozstrzygnięcie grozi potężnym chaosem, a Wielka Brytania już dziś stara się zrobić wszystko, by ograniczyć zamieszanie, do jakiego może wówczas dojść. Prognozuje się, że ewentualne konsekwencje dotknąć mogą m.in. port w Dover. Jednym z podjętych przez administrację działań jest podpisanie umowy z kilkoma ważnymi armatorami, którzy będą wówczas obsługiwać połączenia do innych portów w Wielkiej Brytanii.
Trzy podpisane umowy mają umożliwić zwiększenie powierzchni ładunkowej na trasach do Portsmouth, Plymouth oraz Poole. Potencjał przewozowy przez kanał La Manche ma się dzięki temu zwiększyć o 10 procent - to równowartość ok. 4 tysięcy pojazdów ciężarowych tygodniowo.
Największym beneficjentem porozumienia zawartego z brytyjskim Ministerstwem Transportu jest DFDS. Duński przewoźnik podpisał umowę wartą 47,3 miliona funtów; umowa zawarta przez Brittany Ferries warta jest 46,3 miliona funtów, a Seaborne Freight – 13,8 miliona funtów. Łączna wartość podpisanych kontraktów przekracza 100 milionów funtów.
Kontrahenci otrzymają część kwoty także w przypadku, gdy Wielka Brytania dojdzie do porozumienia z Unią Europejską. Podpisanie stosownego dokumentu pozwoli na uniknięcie „twardego” brexitu. Niektórzy z polityków krytykują kontrakty zawarte między Ministerstwem Transportu a poszczególnymi armatorami. Vince Cable z partii Liberalnych Demokratów nazwał je „szaleństwem”, zwracając uwagę na fakt, że większa część z zaplanowanej kwoty trafi do armatorów, którzy pochodzą z krajów unijnych.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody