jk
Ponad 12,5 mln ton towarów obsłużyły w okresie styczeń-czerwiec br. porty w Szczecinie i Świnoujściu, to o 7 procent więcej aniżeli w analogicznym czasie ubiegłego roku. Największe dwucyfrowe wzrosty notują przeładunki rudy i ropy. Więcej jest także kontenerów, drobnicy oraz towarów z grupy inne masowe. Mniej było węgla i zbóż.
W związku z większą produkcją stali w Polsce i Czechach rosną przeładunki rudy. Tej było o 43,8 proc. więcej tj. o 380,2 tys. ton z 868,8 tys. ton w 2016 r. do 1 249 tys. ton w 2017 r. Znakomity wynik mają także półroczne przeładunki ropy – wzrost o 89,8 proc. tj. o 829,4 tys. ton z 923,6 tys. ton w 2016 r. do 1 753 tys. ton w 2017 r. Wpływ na to miały dostawy paliwa LNG oraz większe przeładunki oleju napędowego. Dalsze wzrosty notują towary w grupie inne masowe – wzrost o 0,5 proc. tj. o 8,2 tys. ton z 1 467,3 tys. ton w 2016 r. do 1 505,5 tys. ton w 2017 r. Więcej obsłużono drobnicy – wzrost o 2,7 proc. tj. o 165,8 tys. ton z 6 198,9 tys. ton w 2016 r. do 6 364,7 tys. ton w 2017 r. Kontenery półroczny wynik zamknęły wartością lepszą o 7,3 proc., tj. 42 925 TEU.
Niestety nadal utrzymują się mniejsze ilości obsłużonego węgla – spadek -32,5 proc. tj. o 419,3 tys. ton z 1 288,7 tys. ton w 2016 r. do 869,4 tys. ton w 2017 r. Spadły także o -15,8 proc. przeładunki zbóż. Jest to jednak spadek sezonowy. Druga połowa roku powinna przynieść wzrost w tej grupie towarowej.
Wedle prognoz Zarządu Portu, druga połowa roku powinna przynieść dalsze wzrosty przeładowywanych towarów. Spółka przewiduje, że ten rok zamknie wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów. Bilans za ubiegły 2016 rok był także dodatni. Porty obsłużyły o 4,1 proc więcej ładunków aniżeli w 2015 roku zamykając rok wartością przekraczającą 24 mln ton obsłużonych towarów.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych