• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Balearia zwodowała nowy prom napędzany LNG z polskim akcentem

PMK

27.11.2018 17:06 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Balearia zwodowała nowy prom napędzany LNG z polskim akcentem

Partnerzy portalu

Balearia zwodowała nowy prom napędzany LNG z polskim akcentem - GospodarkaMorska.pl

Hiszpański przewoźnik promowy Balearia zwodował swój najnowszy prom napędzany LNG. Jednostka otrzymała nazwę Marie Curie, na cześć polskiej noblistki.

Ceremonia wodowania odbyła się 27 listopada w włoskiej stoczni Cantiere Navale Visentini. Będzie to pierwszy prom armatora napędzany LNG pływający po Morzu Śródziemnym.

W najbliższych tygodniach zostanie zwodowana także siostrzana jednostka Marie Curie – Hypatia de Alejandria. Oba statki rozpoczną niedługo próby morskie i wejdą do służby w przyszłym roku.

Wartość inwestycji w nowe promy osiągnęła 200 milionów euro. Dwie bliźniacze jednostki typu ro-pax będą miały po 186,5 metra długości. Każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 810 pasażerów (będą miały po 123 kabiny oraz 402 miejsca). Zaoferują też po 2180 metrów linii ładunkowej. Na osobnym pokładzie znajdzie się miejsce dla 150 pojazdów osobowych.

Baleària otrzymała niedawno też unijną dotację. Pozyskane środki pokryją część kosztów modernizacji pięciu promów. Dzięki tym przebudowom należąca do hiszpańskiego armatora flota stanie się jeszcze bardziej przyjazna środowisku.

Popularny przewoźnik od lat realizuje przedsięwzięcia, które mają sprawić, że prowadzona przez niego działalność operacyjna będzie wywierać mniejszy wpływ na środowisko naturalne. W ramach swoich inwestycji Baleària przebuduje także niektóre ze swoich promów, a niektóre dostosowuje do zasilania paliwem LNG. Jeden z projektów, w ramach którego taką prośrodowiskową modernizację przeszło lub przejdzie w sumie pięć promów, otrzymał właśnie unijne dofinansowanie.

Armator starał się o najwyższą możliwą kwotę dotacji dla projektu, czyli 15 milionów euro. Ze środków unijnych w ramach programu Łącząc Europę (CEF - skrót od: Connecting Europe Facility) ostatecznie udało mu się pozyskać dofinansowane w wysokości do 11,8 milionów euro, co stanowi 20 procent całej inwestycji.

„Nasz cel to stać się w nieodległej perspektywie armatorem dysponującym najbardziej zrównoważoną oraz energooszczędną flotą w całym sektorze” - powiedział Adolfo Utor, szef firmy Baleària.

Dofinansowanie dotyczy przebudowy promów: Napoles, Abel Matutes, Sicilia, Bahama Mama oraz Martín i Soler. Prace przy pierwszym z nich rozpoczną się już w przyszłym miesiąca. Na promie Abel Matutes napęd LNG został zainstalowany już w ubiegłym roku. Cała inwestycja ma się zakończyć do 2021 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.