• <
bulk_cargo_port_szczecin

Alians 2M wycofuje jednostki z szlaku Azja-Morze Śródziemne

11.06.2015 22:08 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Alians 2M wycofuje jednostki z szlaku Azja-Morze Śródziemne

Partnerzy portalu

Alians 2M wycofuje jednostki z szlaku Azja-Morze Śródziemne - GospodarkaMorska.pl

Maersk Line oraz Mediterranean Shipping Co. (MSC), dwóch największych armatorów kontenerowców, wycofa jedną trzecią swego tonażu z szlaku Azja-Morze Śródziemne. Powodem jest słaby popyt na usługi na tej trasie. Modyfikacja serwisów wejdzie w życie w połowie trzeciego kwartału tego roku.

Decyzja członków Aliansu 2M oznacza, że średnia wielkość kontenerowca pływającego po szlaku zmniejszy się z 9,5 do 6,5 tys. TEU. Zmiana dotyczy serwisu AE9 Maerska i serwisu Condor MSC, który jest obecny także na trasie Azja-Europa Północna. Tam jednak zmiany w tonażu jednostek będą dużo mniejsze. To dobra wiadomość dla DCT Gdańsk, który współpracuje z aliansem 2M. Pierwsze zawinięcie statku, wiozącego na swoim pokładzie kontenery obu linii, miało miejsce 19 lutego 2015 r.

Powodem takiej decyzji obu armatorów jest spadek ruchu na szlaku Azja-Morze Śródziemne, głównie w kierunku rosyjskich portów na Morzu Czarnym. W Rosji trwa kryzys na rynku kontenerowym. Oo 30 proc. mniej kontenerów przeładowano w tamtejszych portach od stycznia do kwietnia, w porównaniu z zeszłym rokiem. To efekt niskiego kursu rubla spowodowanego międzynarodowymi sankcjami oraz spadkiem ceny ropy. Przyszłość jednak nie musi być straszna – twierdzą eksperci z RACS, organizacji zrzeszającej rosyjskie porty. Przewidują bowiem, że pod koniec roku ogólny obrót kontenerów zanotuje spadek tylko o 4,4 proc. A w 2020 roku przeładowane będzie już 10,6 mln TEU.

- Mimo obecnego kryzysu, rosyjski rynek kontenerowy ma wielki potencjał – powiedział Anton Nazarov, prezes Mediterranean Shipping Co. Russia. - Ale obecnie nastał ciężki czas dla nas. W przeliczeniu na mieszkańca w Rosji przeładowuje się mniej kontenerowców niż w Turcji, Chinach i państwach Unii Europejskiej. Z badań wynika, że na tysiąc mieszkańców w Rosji przypada od 40-44 TEU. W Turcji ten wynik wynosi 100 TEU, a w krajach UE 150 TEU. Jednak nie wszystko to wina kryzysu. Winny jest także stan rosyjskiej infrastruktury portowej, który odbiega od światowych norm – dodaje.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.