• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Adamczyk: Via Carpatia jest ważna z punktu widzenia interesów gospodarczych kraju

ew

18.06.2018 10:42 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Adamczyk: Via Carpatia jest ważna z punktu widzenia interesów gospodarczych kraju

Partnerzy portalu

Adamczyk: Via Carpatia jest ważna z punktu widzenia interesów gospodarczych kraju - GospodarkaMorska.pl

Via Carpatia to niezmiernie ważne przedsięwzięcie z punktu widzenia interesów gospodarczych naszego kraju – powiedział w poniedziałek w Nisku (Podkarpackie) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister w poniedziałek wziął udział w uroczystości podpisania umów na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie – Nisko. Trasa ta będzie częścią Via Carpatia.

Adamczyk podkreślił, że szlak ten jest ważny również dla regionów wschodnich, przez które będzie przebiegał.

„Via Carpatia to także wyczekiwany projekt przez Litwę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, a także zachodnie Bałkany, bo przecież one też aspirują poprzez odnogi komunikacyjne do włączenia się do tego szlaku. Dziś Via Carpatia to jest przedsięwzięcie, które jest budowane, jest realizowane” – zaznaczył.

Minister przypomniał, że kilka dni temu projekt budowy Via Carpatia po raz pierwszy pojawił się w oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, jako „korytarz Via Carpatia”. „To sukces polskiego rządu. A nasi poprzednicy mówili, że to jest niemożliwe, to się nie uda, nie ma sensu o tym rozmawiać, bo to jest niemożliwe. Dzisiaj staje się to rzeczywistością” – dodał.

Minister zapowiedział, że niedługo podpisane będą umowy na realizację kolejnych trzech odcinków, które połączą Sokołów Małopolski z Niskiem.

„Odcinki, które zostaną wybudowane w ramach umów, które dziś podpiszemy, połączą Podkarpacie z województwem lubelskim. A to oznacza, że na przełomie 2021 i 2022 roku pojedziemy drogą ekspresową między Rzeszowem a Lublinem. A z Lublina będzie można dojechać do Warszawy budowaną obecnie drogą S17” – powiedział.

Adamczyk przypomniał, że trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na budowę Via Carpatia od Rzeszowa do granicy państwa w Barwinku. Zadeklarował, że cała trasa będzie gotowa w 2025 r.

Minister powiedział również, że w Nisku zbudowany zostanie węzeł planowanej drogi ekspresowej S74.

„Mamy nadzieję, że w następnej perspektywie unijnej znajdą się środki, które pozwolą nam zrealizować drogę ekspresową S74. Ja wiem, że to jest marzenie wszystkich mieszkańców województwa podkarpackiego i świętokrzyskiego. Ta droga musi powstać, ta droga musi połączyć Podkarpacie na wprost z węzłem komunikacyjnym w okolicach Łodzi” – mówił Adamczyk.

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że dzisiejsze podpisanie umów na realizację trzech odcinków S19 to bardzo ważny etap w budowie Via Carpatii.

„Mam nadzieję, że umowy te sprawią, że szybkie połączenie Rzeszowa do Warszawą poprzez Lublin stanie się możliwe w roku 2022. Z budową drogi S19 swój rozwój łączy południe województwa podkarpackiego, łączy całe województwo podkarpackie, zatem jest to dla nas niezwykle cenna inwestycja” – dodała. Wojewoda podkreśliła, że równie ważna jest zapowiedź ministra o powstaniu w Nisku węzła łączącego S19 i S74.

Obecny na uroczystości szef sejmowej komisji infrastruktury poseł PiS Bogdan Rzońca przypomniał, że na budowę całego polskiego odcinka Via Carpatia zapewnione są pieniądze.

Dodał, że projektem budowy tej trasy zainteresowanych jest coraz więcej państw – od Skandynawii po Turcję i Bałkany.

„To się dzieje w kwestiach dyplomatycznych w sposób dosyć wysublimowany i spokojny, może nieraz niewidoczny, ale projekt korytarza Via Carpatia po prostu ciągnie Polskę w górę. To jest nowe rozwiązanie i nowe myślenie o funkcjonowaniu Europy” – przekonywał poseł.

Odcinek S19 Lasy Janowskie – Nisko, na budowę którego podpisano w poniedziałek umowy został podzielony na trzy odcinki.

Odcinek Lasy Janowskie-Zdziary kosztował będzie ponad 236,3 mln zł. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Odcinek ten będzie miał ok. 9,3 km długości.

Natomiast odcinek Zdziary-Rudnik nad Sanem o długości ok. 9 km wybuduje firma Mosty-Łódź, wartość umowy to prawie 287 mln zł.

Trzeci odcinek S19 Rudnik nad Sanem-Nisko Południe o długości ok. 6 km kosztować ma ponad 196 mln zł i wybuduje go firma Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Wszystkie trzy odcinki będą realizowane w systemie "projektuj i buduj". Zadaniem wyłonionych firm będzie zaprojektowanie danego odcinka, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.

Rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku S19 planowane jest w drugiej połowie 2019 r., a zakończenie w 2021 r.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19, która będzie częścią Via Carpatia, będzie miała docelowo długość ok. 170 km. W regionie kierowcy korzystają już z ponad 30 kilometrów drogi S19.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.