• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ABB zdobyła warte ponad 50 mln USD zamówienie na potrzeby jednego z pierwszych na świecie pływających terminali LNG

02.03.2015 14:06 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski ABB zdobyła warte ponad 50 mln USD zamówienie na potrzeby jednego z pierwszych na świecie pływających terminali LNG

Partnerzy portalu

ABB zdobyła warte ponad 50 mln USD zamówienie na potrzeby jednego z pierwszych na świecie pływających terminali LNG - GospodarkaMorska.pl

ABB, wiodący dostawca technologii energetyki i automatyki, podpisała umowę o wartości ponad 50 mln USD na dostarczenie systemu elektrycznego dla jednego z pierwszych komercyjnych pływających terminali skroplonego gazu ziemnego (FLNG) na świecie, a drugiego, który będzie własnością malezyjskiego koncernu naftowego PETRONAS. Terminal będzie nazywać się „PFLNG2”.

Zamówienie zostało złożone w IV kwartale 2014 przez japońską spółkę JGC Corporation, która jest wykonawcą technicznym. JGC jest częścią konsorcjum budującego terminal dla firmy PETRONAS wraz z koreańską spółką Samsung Heavy Industries.

Zgodnie z warunkami umowy ABB będzie odpowiadać za optymalizację instalacji elektrycznych obiektu, która obejmie zaprojektowanie, wyprodukowanie i dostarczenie transformatorów, rozdzielnic, modułowych rozdzielnic napędowych (MCC) oraz systemu zarządzania energią. ABB będzie również zarządzać montażem urządzeń i zadba o integrację zasilania elektrycznego z instalacjami i systemami.

-Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że ABB została wybrana przez JGC do realizacji tego pionierskiego projektu — powiedział Peter Terwiesch, dyrektor dywizji ABB Automatyka Procesowa. – FLNG to rynek o wielkim potencjale, a my jesteśmy dobrze przygotowani, by na nim zaistnieć dzięki naszemu bogatemu doświadczeniu w zakresie pływających jednostek produkcji, obszernej bazie produkcyjnej oraz innowacyjnym rozwiązaniom w dziedzinie eksploatacji podmorskich złóż ropy naftowej i gazu. Nasze kompleksowe rozwiązanie w zakresie systemu elektrycznego wykorzystuje najnowsze technologie dostosowane do warunków panujących na morzu. Rozwiązanie jest bezpieczne i zapewnia niezawodne dostawy energii elektrycznej na całym obiekcie PFLNG2 oraz umożliwia spełnienie wysokich wymagań dotyczących parametrów eksploatacyjnych — dodał.

Z technologią FLNG od dawna wiązano wielkie nadzieje, a według szacunków spółki Douglas-Westwood zawartych w opublikowanym niedawno raporcie, do 2020 roku rynek ten osiągnie wartość 64 mld USD. Elastyczność terminali FLNG pozwala przedsiębiorstwom naftowym i gazowym na eksploatację pól, na których wydobycie było dotąd nieopłacalne, a ich wpływ na środowisko naturalne jest minimalny w porównaniu z konwencjonalnymi platformami wydobywczymi i rurociągami.

Terminal PFLNG2 zostanie zbudowana w 2015 roku w stoczni Samsung Heavy Industries w Geoje (Korea Południowa). Początek eksploatacji zaplanowano na 2018 rok. Terminal zostanie wówczas zacumowany na polu gazowym Rotan u wybrzeży Malezji. Przewidywane wydobycie to 1,5 mln ton LNG rocznie przez 20 lat, czyli do momentu pierwszego remontu w suchym doku.

Terminale FLNG przypominają tankowce, ale są wyposażone we wszystkie urządzenia niezbędne do odbioru, skraplania i magazynowania gazu ziemnego pochodzącego ze złóż podmorskich. Terminal FLNG umożliwia transfer LNG do tankowców, które dostarczają gaz bezpośrednio do odbiorców.

Maszyny i sterowniki dostarczone przez ABB na potrzeby terminalu PFLNG2 zostaną umieszczone w dwóch kontenerowych modułach elektrycznych (e-house) o wysokości pięciopiętrowego budynku. Te prefabrykowane stalowe podstacje opracowane przez ABB zabezpieczają urządzenia przed szkodliwym wpływem warunków panujących na morzu oraz przed niebezpiecznym gazem, a także zapewniają bezpieczne środowisko pracy dla załogi.

Najważniejszym wyzwaniem związanym z projektowaniem instalacji dla terminali FLNG jest zmniejszenie ich rozmiarów ta,k aby zmieściły się na ograniczonym obszarze. Na pływających terminalach muszą znajdować się wszystkie elementy, w które wyposażone są obiekty usytuowane na lądzie, w tym środki wytwarzania energii niezbędnej do sprężania gazu w ograniczonej przestrzeni, przy czym terminale te muszą spełniać wysokie wymogi dotyczące docelowych parametrów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.