• <
bulk_cargo_port_szczecin

2018 tragicznym rokiem dla armatorów tankowców

PMK

20.09.2018 20:46 Źródło: własne

Partnerzy portalu

2018 tragicznym rokiem dla armatorów tankowców - GospodarkaMorska.pl

W tym roku obserwujemy historycznie wielkie załamanie na rynku tankowców, a w najbliższym czasie ciężko spodziewać się zmian – czytamy w raporcie organizacji Baltic and International Maritime Council (BIMCO).

Zarobki największych tankowców VLCC spadły w pierwszej połowie obecnego roku nawet do 6 tys. dolarów za dzień. Sueazmaxy zarabiały w tym czasie 10,908 dolarów na dzień, a aframaxy 9,614 dolary za dzień.

Wszystkie te stawki są o wiele za niskie, by zwrócić armator koszty transporty ropy i paliw. Wszyscy członkowie branży szukają teraz możliwych rozwiązań, chcąc doprowadzić rynek do stanu równowagi.

- Po bardzo dobrym 2015 roku, gdzie odnotowano najwyższe stawki frachtowe dla tankowców ropy naftowej w ciągu siedmiu lat, 2016 był krokiem w tył, ale rynek wciąż pozwalał na osiągnięcie zysku. Przełomowy był rok 2017, gdzie wzrost podaży w końcu przekroczył popyt i armatorzy po raz pierwszy od 3 lat zanotowali straty – czytamy w raporcie BIMCO.

- Obecny rok to już prawdziwa tragedia na rynku: rekordowo niskie stawki frachtu oraz wskaźnik wykorzystania floty – powiedział Peter Sand, główny analityk żeglugi BIMCO.

Tak słaby wynik zanotowano nawet pomimo faktu, że flota tankowców nie wzrosła ani o jotę w 2018 roku. Flota VLCC i aframaxów utrzymuje się na tym samym poziomie od 12 miesięcy. Popyt na ich usługi jest jednak tak niski, że nie ma to znaczenia.

Niskie stawki to głównie wynik strategii Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) mającej zaradzić globalnemu przesytowi ropy. Powoduje ona spustoszenie w kluczowym ogniwie w łańcuchu dostaw przemysłu naftowego: flocie supertankowców, które transportują paliwo między kontynentami.

Tankowce VLCC mogą mierzyć ćwierć mili i są zdolne przewieźć około 2 milionów baryłek ropy. Od początku 2017 r. OPEC i jej sojusznicy dążą do ograniczenia wydobycia ropy o prawie 1,8 mln baryłek dziennie, ograniczając eksport i handel tankowcami na najważniejszych szlakach handlowych. Grupa w czerwcu planuje powtórzyć cięcia, które obecnie trwają.

Eksport bunkra członków OPEC z Zatoki Perskiej w zeszłym miesiącu spadł poniżej 18 milionów baryłek dziennie po raz pierwszy od sierpnia. W szczególności spadły dostawy do Chin i Japonii z Arabii Saudyjskiej, Iranu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.