mk/PŻM
Święta Bożego Narodzenia około tysiąca dwustu marynarzy pracujących na 56 statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, spędzi w tradycyjny i uroczysty sposób.
Większość marynarzy na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej spędzi wigilię i święta na pełnym morzu - w różnych częściach świata. Na Morzu Śródziemnym znajdą się w tym czasie załogi statku m/s "Koszalin", płynącego z Odessy do Rawenny we Włoszech, czy statku m/s "Kurpie", płynącego z rumuńskiej Konstancy do Casablanki w Maroku. Z kolei marynarze ze statku m/s "Raba" spędzą święta na tropikalnym Morzu Karaibskim, płynąc z Nowego Orleanu do Brigdetown na Barbadosie, a marynarze z m/s "Szczecin" spożyją wigilię na środku Zatoki Meksykańskiej, w rejsie z Nowego Orleanu do Veracruz w Meksyku.
Dla marynarzy z kilku statków PŻM scenerią świąt będzie Atlantyk, tak jak dla załogi m/s "Armia Krajowa", która 19 grudnia wypłynęła z brazylijskiego Rio de Janeiro i na początku przyszłego roku dotrze do Huelvy w Hiszpanii, dla załogi m/s "Jawor", która 19 grudnia wypłynęła z Baton Rouge w południowych Stanach Zjednoczonych i 6 stycznia dotrze do Immingham w Wielkiej Brytanii, czy też dla załogi m/s "Wadowice II", która 17 grudnia wypłynęła z Corpus Christi w USA i 9 stycznia spodziewana jest w Neapolu.
Daleko od domu ale w tym samym porcie - w wenezuelskim Puerto Cabello - spędzą święta marynarze dwóch statków PŻM - m/s "Kujawy" oraz m/s "Regalica". Z kolei załoga m/s "Podhale" będzie świętować Boże Narodzenie w ponad trzydziestostopniowym upale w brazylijskim Santos, a załoga m/s "Legiony Polskie" w podobnej scenerii w Paranagui - również w Brazylii.
W arabskich portach, a więc tam, gdzie nie obchodzi się Bożego Narodzenia, spędzi święta załoga m/s "Polesie" (w algierskim porcie Bejaia) oraz załoga statku m/s "Puck" (w marokańskiej Casablance).
W kraju, a więc wraz z rodzinami i bliskimi, spędzą Boże Narodzenie marynarze ze statków : m/s "Solina", m/s "Olza" oraz m/s "Skawa". Wszystkie trzy statki przebywają obecnie w Szczecinie i są remontowane w Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia". Tuż po świętach w morze wypłyną "Skawa" i "Solina", natomiast "Olza" zakończy remont dopiero w połowie stycznia.
W dniu Wigilii centralnym punktem każdego statku jest oczywiście kuchnia, gdzie kucharz wraz ze stewardem dokłada wszelkich starań, aby marynarzom nie brakowało tego wszystkiego, co spożywaliby podczas wigilijnej kolacji w rodzinnych domach.
Tradycyjnie na statkowym wigilijnym stole – tego dnia wspólnym, przykrytym w jednej mesie, znaleźć możemy 12 potraw. Jest m.in. barszcz z uszkami, kapusta z grzybami i wiele innych potraw. Na stole nie może zabraknąć ryb, chociaż raczej nie karpia, którego próżno szukać w sklepach rybnych za granicą. Są też tradycyjne polskie ciasta, wypieczone w statkowym piecu – sernik, makowiec, czy ciasta drożdżowe.
Aby wypiec ciasto drożdżowe na statku trzeba być doświadczonym kucharzem, ponieważ z powodu drgań i kołysania - bez stworzenia specjalnych warunków - drożdże nie urosną. Statkowym patentem na to jest stawianie misy z ciastem w większym naczyniu z wodą. Woda pochłania drgania i wtedy ciasto może się udać.
W mesie jest oczywiście choinka, najczęściej sztuczna, która jest na stałym wyposażeniu każdego ze statków. Każdy marynarz po swojemu przystraja też do świąt własną kabinę.
Kolację wigilijną rozpoczyna zazwyczaj o 17. czasu statkowego kapitan. A potem – tak jak w kraju, - wszyscy dzielą się opłatkiem i składają sobie życzenia. Późnym wieczorem, każdy z marynarzy zaszywa się w swojej kabinie i stara się połączyć ze swoimi bliskimi za pośrednictwem telefonu komórkowego. Na statkach PŻM znajduje się obecnie Internet satelitarny, więc życzenia składać sobie można również za pomocą sieci - z dowolnej części globu.
Statki odwiedzane są także przez duszpasterzy ludzi morza z takich organizacji jak Stella Maris czy The Mission to Seafarers, którzy przychodzą z drobnymi podarunkami. Misje te pomagają również w transporcie do kościołów, jeśli jest na to czas podczas postoju statku.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie