• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

10 podmiotów wniosło uwagi do planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej

ew

17.07.2018 09:27 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 10 podmiotów wniosło uwagi do planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej

Partnerzy portalu

10 podmiotów wniosło uwagi do planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej - GospodarkaMorska.pl

10 podmiotów w tym samorządy, organizacje ekologiczne i osoby prywatne wniosły swoje uwagi do planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej - podała PAP we wtorek rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie Justyna Januszewicz.

RDOŚ w Olsztynie zakończył trwające miesiąc konsultacje społeczne dotyczące planowanej inwestycji w tym raportu oddziaływania na środowisko.

Jak podała rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie, wśród samorządów, które przesłały swoje uwagi i wnioski w sprawie budowy nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym w Nowym Świecie są zarząd woj. pomorskiego i burmistrz miasta Krynica Morska; są także dwie organizacje ekologiczne: Stowarzyszenie Eko Unia i Polski Klub Ekologiczny, okręg wschodnio - pomorski, a także 6 osób fizycznych.

"Uwag jest kilkadziesiąt, są obszerne. Niektóre spójne ze sobą, a dotyczą sposobu realizacji inwestycji i oddziaływania na środowisko oraz zapisów w dokumentacji środowiskowej. Obecnie analizujemy uwagi i wnioski, do których odniesiemy się w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tego przedsięwzięcia" - poinformowała Januszewicz.

Wcześniej zarząd woj. pomorskiego informował, że negatywnie ocenia planowaną inwestycję. Uznał, że "Raport oddziaływania na środowisko", konsultowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie, jest "niepełny, nie w pełni rzetelny i niedający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu".

Jak wskazuje resort gospodarki morskiej, "budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Elbląg odciąży porty trójmiejskie, a w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będzie można zbudować cały ciąg komunikacyjny".

Ministerstwo gospodarki morskiej podało także, że kanał przez Mierzeję Wiślaną stanie się też jednym z elementów połączenia północ - południe. To spowoduje rozwój nie tylko samego miasta, ale także całego regionu. Swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego ma także znaczenie związane z bezpieczeństwem wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz wschodniej flanki NATO - wskazało biuro prasowe ministerstwa.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.