• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk przedstawił wstępne koncepcje Portu Centralnego (foto, wideo)

pc

27.09.2018 12:07 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk przedstawił wstępne koncepcje Portu Centralnego (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Port Gdańsk przedstawił wstępne koncepcje Portu Centralnego (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku. W czwartek przedstawione zostały wstępne koncepcje tego projektu. Najważniejsza inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ma być gotowa do końca 2027 r. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności gdańskiego portu na Morzu Bałtyckim.

– Port Centralny jest na etapie przygotowywania koncepcji zagospodarowania, czyli kształtu terminali i ich lokalizacji na wodzie oraz optymalnych sposobów powiązania tych terminali i wszystkich sieci, całej infrastruktury, z tym, co już mamy na lądzie i z tą infrastrukturą, która istnieje. Wykonawca, czyli konsorcjum PROJMORS i Mosty Gdańsk, ma na nią rok. Pierwsze warianty powinny być gotowe do końca roku i mamy do końca marca wybrać zgodnie z zapisami umowy jeden z trzech wariantów, natomiast całość tego opracowania powinna być gotowa do końca maja 2019 r. – mówi Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury.

Generalny Projektant poinformował, że „praktycznie nie ma innej możliwości, jak tylko zbudować Port Centralny w widłach wejścia do portu wewnętrznego i falochronu półwyspowego Portu Północnego”. Lokalizacja ta zakłada, że port nie będzie oparty o brzeg, plażę, lub ujście rzeki, dlatego całą infrastrukturę portową trzeba zbudować na morzu. Konsorcjum opracowało już kilka wstępnych koncepcji. Obecnie jest to 7-8 rozwiązań.

– Ciągle zastanawiamy się, która z tych wersji byłaby najlepsza. Analizujemy to pod kątem zarówno falowania, jaki i od strony nawigacyjnej. W ostatecznym efekcie te trzy wersje, które przedstawimy, z rekomendacją jednej jako wiodącej, będzie to rozwiązanie kompromisowe, biorące pod uwagę szereg okoliczności w zakresie wielkości terenu portowego, który ma powstać na morzu, jak i długość samych nabrzeży, szerokość basenów portowych itd. – mówi Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Portu Centralnego w PROJMORS.

Podkreślił, że do Portu Centralnego będzie zarówno dostęp kolejowy, jak i drogowy. Przewidywane są dwie niezależne jezdnie dwupasmowe oraz dwutorowa kolej prowadząca bezpośrednio do planowanego portu. – Wcześniej, przed wejściem na teren portu, na terenie lądowym w rejonie ulicy Sucharskiego, będzie wykonana bocznica kolejowa, która spełni wymagania wszystkich jednostek i ciągów wagonowych, które będą musiały dotrzeć do portu bądź z tego portu wyjechać – powiedział Postoła.

Wielobranżowy zespół specjalistów opracował już m.in.: prognozy popytu i ruchu pasażerskiego do roku 2030, inwentaryzację techniczną infrastruktury, opinię geotechniczną, analizę warunków naturalnych oraz kwerendę archeologiczną. Kolejnymi etapami prac będą głównie rozplanowanie rozmieszczenia terminali portowych według potrzeb rynkowych, opracowanie geometrii kanałów portowych oraz usytuowanie falochronów.

Na briefingu prasowym wiceprezes ZMPG poinformował, że budowa Portu Centralnego przyciąga uwagę inwestorów z całego świata. W porcie gościły ostatnio delegacje z Chin, Singapuru, Holandii oraz USA.

– Sam fakt, że DCT jest na sprzedaż, czyli w fazie olbrzymiego wzrostu, powoduje że obserwujemy wzrost zainteresowania dużych światowych operatorów w ogóle regionem Gdańska i Wybrzeża. Możliwość posadowienia następnego terminala kontenerowego wzbudza duży entuzjazm wśród światowej branży logistycznej, z uwagi też na rosnące znaczenie tej części Europy, jeżeli chodzi o ciągi logistyczne – mówi Osowski.

Port Centralny pozwoli przeładowywać w Porcie Gdańsk nawet 100 mln ton ładunków rocznie. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego.

Port Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano tam rekordowe 40,6 mln t ładunków – o prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.