• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zmodernizowany ORP „Bałtyk” wrócił do służby. Jest jak nowy

pc

27.09.2016 11:09 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Zmodernizowany ORP „Bałtyk” wrócił do służby. Jest jak nowy

Partnerzy portalu

Zmodernizowany ORP „Bałtyk” wrócił do służby. Jest jak nowy - GospodarkaMorska.pl

Zbiornikowiec ORP „Bałtyk” powrócił do Portu Wojennego Gdynia po zakończonym remoncie stoczniowym. Okręt przechodził naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową. Remont zbiornikowca paliwowego typu ZP-1200M zgodnie z założonym planem trwał 13 miesięcy.

– Aby w pełni pokazać ogrom prac, jaki został wykonany podczas kompleksowej modernizacji okrętu, przytoczę zaledwie kilka bardzo działających na wyobraźnię liczb: wymieniono około 20 km kabli oraz rurociągi o łącznej długości ponad 500 m, wywieziono 100 ton złomu, zużyto ponad 400 opraw oświetleniowych, a na meble wykorzystano ponad 1 km płyty. Dokumentacja remontowa liczyła natomiast 8500 stron – wylicza kpt. mar. Krzysztof Duszyński, dowódca okrętu.

Wszystkie prace remontowo-modernizacyjne wykonywała firma Net-Marine na terenie stoczni Makrum Pomerania w Szczecinie.

– Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych firm. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie. Ponadto modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Teraz jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może uzupełniać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę podczas ruchu okrętów – mówi Duszyński.

ORP „Bałtyk” obecnie posiada zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydajność systemu RAS (Replenishment At Sea – uzupełnianie zapasów na morzu) waha się w granicy 40-70 m3/h, a ograniczona jest średnicą zamontowanego węża, która wynosi 2,5 cala (65 mm). Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.

W ramach naprawy głównej (poza opisanym powyżej systemem RAS) na zbiornikowcu ORP „Bałtyk” wykonano następujące prace:

- remont kapitalny silników głównych oraz przekładni redukcyjnych,
- wymiana systemu centralnego ogrzewania,
- montaż systemu klimatyzacji oraz nawiewu na wszystkich kondygnacjach,
- zamontowanie stacji uzdatniania wody (również ładunkowej),
- zamontowanie systemu neutralizacji fekaliów,
- naprawa średnia zestawów artyleryjskich,
- wymiana łodzi ratunkowych,
- całkowita wymiana poszycia, mebli oraz oświetlenia wewnątrz okrętu,
- zamontowanie systemu sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z remontu, jaki został wykonany na zbiornikowcu ORP „Bałtyk”. Jednocześnie cieszymy się z powrotu do domów i rodzin. Ostatni rok był bardzo pracowity i intensywny dla mojej załogi. Duże podziękowania należą się wszystkim osobom, które wspierały remont okrętu „z oddali”. Mam tu na myśli przede wszystkim nasze rodziny, które wykazywały się bardzo dużą wyrozumiałością i cierpliwością związaną z rozłąką. Podziękowania za trud i wysiłek włożony podczas remontu należą się tkże całej załodze ORP „Bałtyk”. W sposób szczególny jednak słowa uznania i gratulacje należą się naszemu mechanikowi (por. mar. Dawid Gał) i bosmanowi okrętowemu (chor. mar. Piotr Moskal). To w znacznej mierze dzięki nim możemy się pochwalić naszym „nowym okrętem” nie tylko w Polsce, ale również w siłach NATO – dodaje Duszyński.

Zbiornikowiec paliwowy ORP „Bałtyk” przeznaczony jest do zaopatrywania okrętów w materiały pędne i smary. Z-1 transportuje, przechowuje, przyjmuje i wydaje produkty naftowe innym jednostkom zarówno w portach, jak i na morzu, a także z brzegu. Okręt może zaopatrywać jednostki w morzu również w inne produkty dzięki ruchomym żurawikom przeładunkowym. Jednostka wyposażona jest we wszystkie niezbędne systemy przyłączeniowe, spełniające standardy obowiązujące w NATO i umożliwiające tankowanie wszystkich okrętów współpracujących z polską Marynarką Wojenną.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.