pc
Zmodernizowana Anakonda wróciła do Gdyni Babich Dołów. W środę o 15:54 maszyna w wersji W-3WARM o numerze bocznym 0813 wylądowała na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego. To już szósty śmigłowiec, który przeszedł konwersję do jednolitego standardu.
Anakonda o numerze bocznym 0813, którą dowodzi kmdr por. pil. Waldemar Orliński, do Świdnika trafiła w grudniu 2016 r. w ramach drugiej umowy podpisanej między Inspektoratem Uzbrojenia a PZL Świdnik. To pierwsza maszyna z drugiej tury modernizacyjnej przewidzianej na lata 2016-2018, w ramach której prace prowadzone są na trzech najmłodszych śmigłowcach BLMW. Od lipca i sierpnia ubiegłego roku remont w Świdniku przechodzą dwa śmigłowce BLMW: 0815 i 906.
Podczas prac modernizacyjnych Anakondy otrzymują m.in. cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, nowe wyposażenie ratownicze i kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami, tzw. szperaczami. Dodatkowo, śmigłowce wyposażane są w system automatycznej identyfikacji jednostek AIS.
Pierwszy kontrakt dotyczący unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia morskich śmigłowców W-3 starszych serii podpisano w 2014 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a zakładami lotniczymi PZL Świdnik. Jak informuje Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, w jego ramach modernizację przeszły dwie maszyny transportowe W-3T (nr 0209 i 0304) oraz trzy ratownicze W-3RM (0511, 0505 i 0506), które do PZL Świdnik trafiły w kwietniu, maju, czerwcu i w sierpniu 2014 r.
Do bazy w Gdyni Babich Dołach dwie maszyny transportowe W-3T, już w wersji W-3WARM, powróciły w lutym i w marcu ubiegłego roku. Kolejne trzy ratownicze Anakondy w wersji W-3WARM do Gdyni i Grupy Lotniczej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie trafiły z powrotem odpowiednio w kwietniu, czerwcu i październiku 2017 r. 22 lipca ubiegłego roku zmodernizowany śmigłowiec o numerze bocznym 0511 po raz pierwszy uczestniczył w akcji ratowniczej na Morzu Bałtyckim.
Jak podaje Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, w lipcu i w sierpniu 1989 roku do 18. eskadry trafiły dwa pierwsze Sokoły w wersji transportowej (W-3T) pochodzące z pierwszej i drugiej serii produkcyjnej o numerach 0209 i 0304. Jedna z maszyn trzeciej serii produkcyjnej, pozostająca własnością zakładów w Świdniku 0411, stała się prototypem wersji ratownictwa morskiego. Przyjęte do eksploatacji w lipcu 1992 roku śmigłowce 0505 i 0506, wyprodukowane w ramach czwartej serii produkcyjnej, przekazano do 18. eskadry ratowniczo-łącznikowej w Gdyni Babich Dołach. Były pierwszymi śmigłowcami ratownictwa morskiego W-3RM Anakonda zbudowanymi na bazie śmigłowca PZL W-3 Sokół. W ramach tej serii powstały także przyjęte do eksploatacji rok później śmigłowce 0511 i 0512. Ten ostatni uległ katastrofie w marcu 1997 roku.
W 1996 roku w BLMW pojawił się śmigłowiec 0513 tej samej serii, pozostający własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowany przez BLMW na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie.
W latach 1998-2002 na stan przyjęto jeszcze trzy śmigłowce typu W-3RM pochodzące z siódmej i ósmej serii produkcyjnej o numerach 0813, 0815 i 0906.
Rosyjski myśliwiec runął do morza koło Krymu. Maszynę mogli omyłkowo zestrzelić Rosjanie
HNLMS Vlaardingen kończy służbę w siłach morskich Holandii. Zostanie przekazany Ukrainie
Rosyjska korweta przybyła do Sewastopola. Będzie kolejnym celem dla ukraińskich rakiet i dronów?
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?
W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"
Katastrofa mostu w Baltimore: kolejne szczegóły. Co z załogą statku?