pc/MW
Od 1 stycznia 2018 roku wprowadzone zostają zmiany w pełnieniu dyżurów przez załogi śmigłowców ratowniczych Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Przywrócony zostaje drugi punkt dyżurowania śmigłowca SAR w systemie dwudziestoczterogodzinnym.
Dotychczas, tj. od 19 lipca do 31 grudnia 2017 roku całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednocześnie w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, w godzinach dziennych, w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany jest drugi śmigłowiec Mi-14PŁ/R lub W-3WARM.
Od 1 stycznia 2018 roku pełniony będzie dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego, w systemie całodobowym, zarówno w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, jak i w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku wspiera załoga samolotu patrolowego Bryza pełniąca dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza, a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi.
W latach 2008-2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym podjęto decyzję o przystosowaniu do wykonywania zadań SAR dwóch maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W okresie końcowego etapu ich przebudowy i wdrażania do służby wprowadzono naprzemienny system pełnienia dyżurów ratowniczych, od 1 do 20 dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach a następnie, do końca każdego miesiąca, na lotnisku w Darłowie.
Po zakończeniu szkolenia załóg zmodernizowanych śmigłowców, które otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R, 1 lipca 2011 roku rozpoczęły one pełnienie dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Wówczas przywrócono również utrzymywanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie.
Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL Świdnik umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg, od 1 października 2015 roku do 19 lipca 2017 roku w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR.
Celem modernizacji śmigłowców Anakonda była unifikacja wyposażenia, doposażenie w nowy sprzęt śmigłowców W-3RM oraz przebudowa do wersji ratowniczej dwóch śmigłowców wersji transportowej W-3T. 7 października br. powrócił do BLMW ostatni z pięciu modernizowanych śmigłowców W-3WARM. Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC - ang. Full Authority Digital Engines Control (w miejsce analogowego), nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS.
Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się także drugi etap unifikacji, obejmujący kolejne trzy śmigłowce Anakonda. Pierwszą z tych maszyn dostarczono do Świdnika w jeszcze grudniu 2016 roku, a dwie kolejne w lipcu i sierpniu 2017 roku. Zakończenie drugiego etapu procesu modyfikacji planowane jest w 2018 roku. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie. Jednocześnie Wojskowe Zakłady Lotnicze w Łodzi prowadzą czynności zmierzające do wydłużenia resursu śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R. Pierwszy z dwóch śmigłowców Mi-14PŁ/R użytkowanych przez 44. Bazę Lotnictwa Morskiego w Darłowie został przebazowany do WZL-1 w dn. 19 września br. Jego powrót do macierzystej bazy planowany jest na pierwszą połowę 2018 roku. Wtedy, tej samej procedurze zostanie poddany drugi śmigłowiec Mi-14PŁ/R. Wydłużenie resursu pozwoli eksploatować te śmigłowce przez kolejne 4 lata.
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji
Belgia nie wyśle fregaty na Morze Czerwone. Winna awaria uzbrojenia
Przerażające odkrycie rybaków w Brazylii. W łodzi znaleźli dwadzieścia ciał w rozkładzie [wideo]