• <

Więcej szczegółów o okręcie podwodnym A26 koncernu Saab

PMK

04.09.2017 11:30 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Więcej szczegółów o okręcie podwodnym A26 koncernu Saab

Partnerzy portalu

Więcej szczegółów o okręcie podwodnym A26 koncernu Saab - GospodarkaMorska.pl

Szwedzki koncern zbrojeniowy Saab przedstawił nowe informacje na temat prac nad okrętami podwodnymi A26. Są to jednostki, których zakup rozważa polska Marynarka Wojenna.

Okręty A26 nie mają być rewolucją, a ewolucją obecnych konceptów Saab. Jednostki nie są przez to obarczone ryzykiem popełnienia błędu. Budowa konwencjonalnych okrętów podwodnych w Szwecji trwa nieprzerwanie już od ponad 100 lat (od 1914 roku).

- Okręt A26 powstał w oparciu o szwedzkie doświadczenie w projektowaniu okrętów podwodnych, spełniających przyszłe wyzwania w prowadzeniu działań na wodach Morza Bałtyckiego oraz na innych akwenach. Jednostka wyznacza nowe standardy, stanowi krok naprzód dla szwedzkiej tradycji modułowej konstrukcji okrętów, a wykorzystana przy nim technologia pozwala na maksymalizację zdolności operacyjnych przy ograniczonych kosztach utrzymania. Co ważne, okręt może każdorazowo zostać przystosowany do wymagań poszczególnych misji. Rozpoczęcie prac daje jasny sygnał dla potencjalnych klientów na całym świecie: Saab jest gotowy do uruchomienia dostaw również dla nich - zauważył Jason Howard, dyrektor Saab w Polsce.

Budowa okrętu podwodnego nowej generacji Kockums A26 dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej została oficjalnie rozpoczęta 4 września bieżącego roku w stoczni należącej do Saab w Karlskronie. Wydarzenie stanowi kluczowy etap w programie wprowadzenia do służby serii najnowocześniejszych okrętów podwodnych na świecie.

Budowa jest realizowana w dwóch miejscach. W Malmo prowadzone są prace projektowe, natomiast w stoczni w Karlskronie odbywa się wyposażanie sekcji i składowanie okrętów. Obecnie w gotowa jest już przednia, sferyczną część kadłuba sztywnego (bulkhead). Skonstruowano także wszystkie ramy do kadłuba sztywnego A26.

Okręt podwodny nowej generacji Kockums A26 może wykonywać swoje misje na dowolnych akwenach, podczas różnorodnych scenariuszy konfliktowych. Wraz z tradycyjnym ładunkiem min i torped, okręt może w przyszłości przenosić także rakiety, a jedną z najbardziej wyjątkowych jego cech stanowi wbudowane rozwiązanie portalu wielozadaniowego Multi Mission Portal™, służące do obsługi m.in. morskich pojazdów załogowych i bezzałogowych. Jednostka stanowi doskonała, wpisaną w szerszy system obronny platformę do gromadzenia danych wywiadowczych.

Okręt jest od 2014 roku oferowany dla Marynarki Wojennej w planowanym przetargu na trzy nowe okręty podwodne, w ramach programu Orka. W ramach przedstawionej oferty, zaproponowana została również współpraca z polskim przemysłem i siłami zbrojnymi.

- Mocno stawiamy na współpracę z polskim przemysłem. W tym celu dążymy do wykorzystaniu naszej wiedzy i doświadczenia w programie pozyskania nowych okrętów podwodnych o kryptonimie Orka. Polskie stocznie posiadają kompetencje wymagane w tym postępowaniu i, co istotne, potrzebne do serwisowania i obsługi tych okrętów już po realizacji tego zamówienia - zauważył Jason Howard, dyrektor Saab w Polsce.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.