• <

Umowa na dokończenie budowy Ślązaka podpisana

Partnerzy portalu

Umowa na dokończenie budowy Ślązaka podpisana - GospodarkaMorska.pl

Zgodnie z zapowiedziami Mariusza Błaszczaka, ministra obrony narodowej budowa okrętu patrolowego ORP „Ślązak” dobiega końca. Podpisano finalną umowę, która umożliwi przekazanie okrętu „Ślązak” Marynarce Wojennej RP.

W piątek 29 czerwca br. zawarto umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a konsorcjum - Polską Grupą Zbrojeniową  S.A i PGZ Stocznia Wojenna S.A., na dokończenie budowy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”, przeprowadzenie prób portowych, morskich oraz zdawczo-odbiorczych okrętu.

Ramowy harmonogram przewiduje rozpoczęcie prób okrętu w lipcu 2018 r., a ich zakończenie, połączone z przekazaniem okrętu Marynarce Wojennej RP do końca marca 2019 r.

Szef MON wielokrotnie podkreślał, że Marynarka Wojenna RP wymaga modernizacji sprzętowej, a jej rozwój jest jednym z priorytetów. Podczas swojego wystąpienia przy okazji święta Marynarki Wojennej Mariusz Błaszczak poinformował, że budowa okrętu patrolowego Ślązak właśnie dobiega końca. – Podjąłem ostatnie decyzje związane z wdrożeniem tego okrętu do służby w Marynarce Wojennej  – zaznaczył wówczas szef MON.

– Zrobimy wszystko, żeby jak najszybciej polska Marynarka Wojenna dysponowała jak najlepszym sprzętem. Sprzętem takim, który daje gwarancje bezpieczeństwa. Marynarka Wojenna jest ważna dla niepodległości Polski, ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa Polsce i Polakom – mówił podczas obchodów szef MON.

ORP „Ślązak” ma być okrętem patrolowym. Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1800 t wyporności, ma rozwijać prędkość około 30 węzłów i będzie uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm.

Główne zadania okrętu patrolowego „Ślązaka”:

  -  zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
  -  patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
  -  eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
  -  kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
  -  zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
  -  współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań;
  -  doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
  -  udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Źródło:
mon.gov.pl

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.