mk
Konsorcjum firm: Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego SA, KenBIT sp. j i AM Technologies Sp. z o.o. Sp. K. jako jedyny oferent wygrało przetarg ograniczony na „dostawę, montaż i integrację systemów rozpoznania na okrętach ORP Hydrograf, ORP Nawigator oraz naprawę główną i dokową ORP Hydrograf”.
Pomimo, że wartość jedynej, złożonej oferty początkowo przekraczała kwotę przeznaczoną na realizację projektu, Inspektorat Uzbrojenia nie anulował postępowania, ale wystąpił o korektę Planu Modernizacji Technicznej, a więc o zwiększenie środków na realizację założonego celu.
Niestety prawdopodobnie oznacza to, że Marynarka Wojenna została zmuszona do wykorzystywania starych jednostek rozpoznawczych jeszcze przez co najmniej 10 lat. By to było realne trzeba jednostki wyremontować oraz zainstalować na nich nowe wyposażenie, ponieważ okręty te zostały wprowadzone do linii ponad czterdzieści lat temu (ORP „Nawigator” w 1975 r. i ORP „Hydrograf” w 1976 r.).
Jednocześnie wskazuje to na wstrzymanie planowanego programu „Delfin”. Zamiast wydatkowania kilkuset milionów złotych na budowę dwóch nowych okrętów rozpoznawczych wyda się kilkadziesiąt milionów złotych na unowocześnienie dwóch starych.
W efekcie tego 6 grudnia br. w Warszawie. podpisano umowę w ramach, której przeprowadzone zostaną pracę obejmujące:
- dostawę, montaż i integrację systemów wsparcia elektronicznego ESM (Electronic Support Measures) na obu okrętach rozpoznawczych;
- dostawę, montaż i integrację systemu dowodzenia rozpoznaniem i systemu odbiorczo-antenowego na okręcie ORP „Hydrograf”;
- dostawę, montaż i integrację Szerokopasmowych Systemów Rozpoznania na obu okrętach rozpoznawczych;
- dostawę, montaż i integrację systemu optoelektronicznego na okręcie ORP „Hydrograf”;
- naprawę główna i dokową okrętu ORP „Hydrograf”.
Okręty będą modernizowane pojedynczo. Najpierw, w styczniu 2018 roku, rozpoczną się pracę na ORP Hydrograf. Drugim w kolejności będzie ORP Nawigator.
Dane taktyczno-techniczne:
długość: 73,3 metra;
szerokość: 10,8 metra;
zanurzenie: 3,6 metra;
wyporność: 1675 ton;
prędkość: 17 węzłów;
napęd główny: 2 silniki wysokoprężne Zgoda-Sulzer 6TD48 o mocy 1325kW (1800 KM) każdy.
Pożar na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
Portugalskie okręty śledziły trzy podejrzane, rosyjskie statki
Indyjska marynarka wojenna przejęła statek towarowy porwany przez piratów
Kanadyjski jeziorowiec w ogniu
W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine
Kmdr por. SG Katarzyna Górecka-Berenc nowym komendantem gdańskiej Straży Granicznej