W środę, 29 kwietnia o godzinie 09:00, korweta ZOP ORP KASZUB wyszła z Portu Wojennego w Gdyni i wzięła kurs na norweski port Bergen.
W przyszłym tygodniu jednostka 3. Flotylli Okrętów będzie reprezentować polską Marynarkę Wojenną w manewrach NATO na wodach Morza Północnego. ORP „Kaszub” do macierzystego portu powróci w połowie maja.
Głównym celem cyklicznych manewrów Sojuszu Północnoatlantyckiego pod kryptonimem „Dynamic Mongoose 2015” jest doskonalenie procedur współpracy podczas wykrywania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych. Zadania te jednostki będą realizować samodzielnie jak i w składzie zespołu oraz przy współpracy ze śmigłowcami i samolotami. W ramach manewrów będą także doskonalone elementy osłony konwojów morskich w sytuacjach zagrożeń ze strony okrętów podwodnych oraz reagowanie wobec zagrożeń terrorystycznych na akwenach o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa żeglugi. W tym roku do udziału w manewrach polska Marynarka Wojenna wydzieliła korwetę ZOP ORP „Kaszub”.
W tegorocznych międzynarodowych ćwiczeniach pod kryptonimem „Dynamic Mongoose 2015” udział wezmą jednostki z 10 państw noszących bandery: Francji, Hiszpanii, Kanady, Niemiec, Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Polski. Oprócz ORP „Kaszub” na wodach Morza Północnego operować będzie 13 okrętów nawodnych (łącznie 10 jednostek ZOP i 4 zaopatrzeniowe) oraz okręty podwodne: 3 konwencjonalne (Niemcy, Norwegia, Szwecja) i jeden o napędzie atomowym (USS „Seawolf” z US Navy).
Z uwagi na zbiegający się z manewrami termin wyborów prezydenckich, 10 maja br., ORP „Kaszub” wejdzie do portu w Bergen, aby w Konsulacie RP marynarze mogli spełnić obywatelski obowiązek i oddać swój głos.
„Dynamic Mongoose” to manewry morskie państw członkowskich NATO przygotowane i realizowane ściśle według procedur obowiązujących podczas działań sojuszniczych. Ich głównym celem jest doskonalenie poziomu wyszkolenia sił sojuszu w aspekcie prowadzenia jednych z trudniejszych operacji na morskim teatrze działań - operacji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Siły zdolne do prowadzenia skutecznego poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych mają kluczowe znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych, ponieważ okręt podwodny to jeden z najefektywniejszych środków bojowych na morzu. Zapewnia skrytość działania i może być wykorzystany do szerokiego spektrum zadań: rozpoznania, operacji uderzeniowych oraz przerywania i tworzenia blokad. Autonomiczność i nieograniczona dzielność umożliwia jego wykorzystanie w dużej odległości od macierzystych baz. Jeden okręt podwodny może skutecznie sparaliżować funkcjonowanie dużego portu lub zaangażować do działań znaczne siły okrętowe i lotnicze.
W zeszłym roku w manewrach „Dynamic Mongoose” polską Marynarkę Wojenną reprezentowała fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko” wraz z zaokrętowanym śmigłowcem SH-2G, a w roku 2012 komponent lotnictwa morskiego składający się z 3 śmigłowców ZOP Mi-14PŁ.
Korweta ORP „Kaszub” przeznaczona jest do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych przeciwnika zarówno samodzielnie, jak i w składzie zespołu oraz przy współpracy ze śmigłowcami i samolotami. Może ochraniać zespoły okrętów desantowych, transportowych i innych oraz pełnić dalekie i bliskie dozory. Jednostka przystosowana jest do działania w warunkach hydrometeorologicznych Morza Bałtyckiego i Morza Północnego z możliwością pływania w pokruszonym lodzie i za lodołamaczem. Wspólnie z fregatami rakietowymi typu OHP tworzy trzon polskich sił ZOP.
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie