• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nocny ratunek na Bałtyku

02.05.2016 05:37 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Nocny ratunek na Bałtyku - GospodarkaMorska.pl

O 4.30 (29.04) zakończyła się trwająca ponad godzinę akcja ratownicza z udziałem śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej Mi-14PŁ/R. Jego załoga udzieliła pomocy obywatelowi Niemiec, który podczas rejsu kutrem rybackim doznał urazu głowy.

W nocy załoga śmigłowca ratowniczego Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej została zaalarmowana, że na pokładzie kutra Kolias znajduje się mężczyzna, który doznał urazu głowy i konieczny jest jego transport na ląd. O godzinie 3.14 z lotniska w Darłowie wystartował Mi-14PŁ/R dowodzony przez kpt. pil. Stanisława Gacka. Po 26 minutach lotu maszyna znajdowała się już w rejonie akcji a gdzie jej załoga przystąpiła do operacji podjęcia poszkodowanego z kutra. Po wykonaniu manewru zawisu na pokład opuszczony został ratownik chor. Paweł Szymański, który przygotował poszkodowanego obywatela Niemiec do podjęcia za pomocą tzw. trójkąta ratowniczego. O godzinie 4.05 poszkodowany był już pod opieką załogi śmigłowca lecącego w kierunku lądu. Po kolejnych 25 minutach Mi-14PŁ/R wylądował na lotnisku w Darłowie gdzie mężczyznę, przytomnego i w stanie stabilnym,  przekazano obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.

To już druga w tym tygodniu akcja ratownicza z udziałem śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ubiegły poniedziałek, 25 kwietnia, załoga Anakondy ewakuowała na ląd pracownika platformy wydobywczej na Bałtyku. Od początku lat 90-tych załogi samolotów i śmigłowców Marynarki Wojennej uczestniczyły w 589 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 312 osobom.

Skład załogi śmigłowca ratowniczego Mi14PŁ/R uczestniczącego w dzisiejszej akcji:

•    kpt. pil. Stanisław Gacek (dowódca załogi);
•    por. pil. Dariusz Szpyt (drugi pilot);
•    chor. Paweł Szymański (ratownik);
•    chor. Marcin Galiński (technik pokładowy).

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju formacja lotnicza utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego utrzymywany jest obecnie na lotnisku w Darłowie. Pełnią go naprzemiennie załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R. System SAR (ang. Search and Rescue) wspierany jest również przez załogę samolotu patrolowego Bryza dyżurującą na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Śmigłowiec Mi-14PŁ/R to maszyna przeznaczona do wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Podnoszenie rozbitków na jego pokład może się odbywać za pomocą pętli, trójkąta ratowniczego, kosza lub noszy. PŁ/R może przetransportować aż 19 osób, a na noszach, w pozycji leżącej 9. Na wyposażeniu Darłowskiej Grupy Lotniczej znajdują się dwie tego typu maszyny. Ze względu na kończący się resurs w 2018 roku planowane jest ich wycofanie z eksploatacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.