jk
Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth, wybudowany dla Królewskiej Marynarki Wojennej, jest już prawie gotowy do odbycia swojego dziewiczego rejsu do bazy w Portsmouth. W ciągu ostatnich kilku tygodni załoga zatrudniona na jego pokładzie uczyła się obsługi zaawansowanych technologii. W tej chwili na okręcie trwają ostanie testy.
Lotniskowiec jest zdolny do transportu 40 samolotów. Brytyjska marynarka zamówiła otrzyma jeszcze jeden tej klasy statek - HMS Prince Of Wales. Jako pierwsze jednostki na świecie mają innowacyjną konstrukcję z dwiema nadbudówkami. Przednia mieści mostek i służy przede wszystkim do sterowania okrętem. Tylna nadbudówka mieści systemy misji i jest zarazem wieżą kontroli lotów. Każda nadbudówka ma podstawową rolę, ale w sytuacjach awaryjnych obydwie mogą wzajemnie wykonywać swoje zadania, zwiększając przeżywalność okrętu.
Lotniskowce będą podstawą zdolności morskich Wielkiej Brytanii. Każdy okręt, wypierający 65 tysięcy ton będzie zarazem czynną bazą wojskową o powierzchni ponad 16 tysięcy metrów kwadratowych, która może być przerzucona w dowolne miejsce na świecie. Okręty będą wystarczająco wszechstronne, aby brać udział w różnorodnych operacjach – począwszy od wsparcia działań bojowych po niesienie pomocy humanitarnej i zwalczanie skutków klęsk żywiołowych.
Lotniskowce są dostarczone przez Aircraft Carrier Alliance, spółkę partnerską pomiędzy BAE Systems, Thales UK, Babcock i Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii. W tym ogólnonarodowym programie zatrudnionych jest bezpośrednio, w szczytowym okresie, 10 000 ludzi w sześciu stoczniach. Produkcja i odbiór odbywa się obecnie tylko w Rosyth, ale specjaliści z różnych dziedzin zostali zwerbowani z całego kraju, w tym wielu z zakładów BAE Systems w Glasgow i Frimley.
Dodajmy, że HMS Queen Elizabeth oraz HMS Prince Of Wales będą obsługiwane w bazie Portsmouth przez holownik SD Tempest, wybudowany w Gdańsku. Jednostka ma 32,9 m długości, 13,2 m szerokości oraz 4,8 m zanurzenia. Jej uciąg na palu to 84 T, moc napędu głównego – 5 295 kW, a maksymalna prędkość – 13, 7 w. Projekt, opracowany przez kanadyjskie biuro projektowo-konsultingowe Robert Allan, dostarczyła grupa Damen, a całą dokumentację techniczną wykonało biuro konstrukcyjne stoczni Safe. Jednostka powstawała pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyds Register.
MS Queen Elizabeth w liczbach
Waga - 65000 ton
Długość - 280 metrów
Najwyższa prędkość - powyżej 25 węzłów
Załoga – 1600 osób
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji
Belgia nie wyśle fregaty na Morze Czerwone. Winna awaria uzbrojenia
Przerażające odkrycie rybaków w Brazylii. W łodzi znaleźli dwadzieścia ciał w rozkładzie [wideo]
Nowa koncepcja dronów do zwalczania okrętów podwodnych elementem polityki obronnej Holandii