• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MON potwierdziło unieważnienie przetargu na budowę holowników dla MW

pc

15.03.2017 19:14 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo MON potwierdziło unieważnienie przetargu na budowę holowników dla MW

Partnerzy portalu

MON potwierdziło unieważnienie przetargu na budowę holowników dla MW - GospodarkaMorska.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej potwierdziło doniesienia „Gazety Wyborczej Trójmiasto” o zerwaniu przetargu na holowniki dla Marynarki Wojennej. Miała je zbudować stocznia Remontowa Shipbuilding za ponad 200 milionów złotych. Jako oficjalny powód MON podało „nieusuwalną wadę”.

Jak tłumaczy Inspektorat Uzbrojenia, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. IU nie precyzuje, co to oznacza w przypadku tego przetargu.

Obrotem spraw zaskoczona jest stocznia Remontowa Shipbuilding. Jak powiedział dla „Gazety Wyborczej Trójmiasto” Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding, natura „nieusuwalnej wady” nie jest stoczni znana. Jeśli zajdzie taka potrzeba, spółka będzie się odwoływać od tej decyzji i nadal będzie zainteresowana realizacją kontraktu.

Postępowanie przetargowe na holowniki dla Marynarki Wojennej rozpoczęło się w 2014 r. Dotyczyło „jednostek służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu”. Inspektorat Uzbrojenia zwracał uwagę przede wszystkim na cenę, długość gwarancji, serwis i pomoc techniczną. Do przetargu przystąpiły: Remontowa Shipbuilding, Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia ze Szczecina oraz Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni.

Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding jako jedyna nie została odrzucona i otrzymała 100 punktów. Od tej decyzji odwołała się jednak Stocznia Remontowa Nauta. Jej zarzuty dotyczyły głównie kwestii ceny oferty i sposobu jej obliczenia. To odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła, a w ponownym rozpatrzeniu ofert Inspektorat Uzbrojenia znów wybrał stocznię Remontowa Shipbuilding.

Po tej decyzji konsorcjum stoczni Nauta S.A. oraz Gryfia S.A. ponownie złożyło odwołanie. Tym razem powodem była nieuzupełniona dokumentacja. I tę skargę KIO odrzuciła, uzasadniając decyzję faktem, iż zwycięski oferent uzupełnił własną dokumentację ofertową (chodziło głównie o pełnomocnictwo dla prezesa zarządu Remontowa Shipbuilding), co stanowiło podstawę do ponownego rozpatrzenia ofert. I w tym przypadku wybrano stocznię Remontowa Shipbuilding, a następnie unieważniono przetarg.

Teraz nowy wykonawca będzie miał 60 miesięcy na realizację zadania.

Do Marynarki Wojennej łącznie ma trafić sześć holowników, które zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Mają być przeznaczone do zabezpieczenia bojowego i specjalnego oraz wsparcia logistycznego działań okrętów na morzu i w portach, bez względu na warunki meteorologiczne.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.