• <

Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę drugiego niszczyciela min typu Kormoran II (foto, wideo)

pc

18.09.2018 14:52 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę drugiego niszczyciela min typu Kormoran II (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę drugiego niszczyciela min typu Kormoran II (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła w Gdańsku budowę drugiego z serii trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II dla polskiej Marynarki Wojennej. Uroczyste cięcie blach odbyło się we wtorek. Okręt ma być gotowy za trzy lata.

– Zakończyliśmy pierwszy etap budowy, teraz realizujemy aktualnie drugi etap budowy, który polega już na takiej fizycznej produkcji. Zostały wcześniej zakontraktowane wszystkie materiały, urządzenia konieczne do realizacji harmonogramu. Zgodnie z tym, co mówiłem na podniesieniu bandery, po wakacjach, czyli dzisiaj, rozpoczynamy fizycznie produkcję jednostki numer 2. Składowany materiał za chwilę będzie podlegał podobnemu procesowi wykroju jak mieliśmy uroczyście okazję to obserwować – mówi Piotr Dowżenko, prezes Remontowa Shipbuilding.

Drugi niszczyciel min o numerze budowy 258/2 będzie nosił nazwę Albatros. Okręt powstaje na mocy podpisanego w Ministerstwie Obrony Narodowej 27 grudnia ubiegłego roku kontraktu na dostawę dla Marynarki Wojennej RP dwóch kolejnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego. Jednostka będzie miała 58,50 m długości całkowitej, 10,30 m szerokości maksymalnej oraz wyporność do 850 t. Podobnie jak prototyp, kadłub niszczyciela wykonany zostanie ze stali amagnetycznej. W rozmowie z dziennikarzami prezes stoczni Remontowa Shipbuilding poinformował, że każdy przedmiot wykonany z tego rodzaju materiału charakteryzuje się bardzo niskim polem magnetycznym. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiegać będą w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. czystości, wilgotności i temperatury powietrza.

Okręty typu Kormoran II przeznaczone są do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Posiadają wysokie parametry napędowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi oraz niskie sygnatury pól fizycznych.

– Te nowe okręty, te zadania, które stare okręty wykonywały również, realizują w sposób szybszy, dokładniejszy i mogą wykonać w związku z tym znacznie więcej. Akwen, który może przeszukać Kormoran, jest kilkakrotnie większy niż akwen, który przeszuka niszczyciel starego typu w tym samym czasie. Ten pierwszy etap eksploatacji Kormorana był poświęcony głównie zbieraniu doświadczeń i jak na każdym prototypie, mnóstwo takich rzeczy wychodzi i one są zarówno w obszarze programowania okrętu, integracji urządzeń, ale też typowo socjalnym. Także z tego, co ja wiem, to dowódca okrętu i załoga zebrali ponad 500 różnych sugestii, z których większość została użyta już na drugim okręcie, na Albatrosie – mówi kadm. Krzysztof Zdonek, dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Zapewnił, że przyjęte na Kormoranie rozwiązania się sprawdzają. Jednostka była testowana nie tylko na Bałtyku, ale także na Morzu Północnym i w kanale La Manche, gdzie pracowała idealnie w trudnych warunkach.

Budowa okrętu odbywa się w ramach konsorcjum w składzie Remontowa Shipbuilding (lider), PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.

– Odpowiadamy za dostawę na okręt zintegrowanego systemu walki, to jest „mózg, system nerwowy, serce” tego okrętu, wszystko, co steruje i integruje w jedną całość wszelkiego rodzaju sensory i efektory zgromadzone na okręcie. Wspomagamy dowódcę, załogę okrętu w jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu tych wszystkich rodzajów sensorów i efektorów i wspomagamy podejmowanie decyzji naszą pracą, czyli tzw. systemem zarządzania walki SCOT, który na ten okręt dostarczyliśmy. To tzw. jednolita platforma systemowa dla wszelkiego rodzaju nowo budowanych i modernizowanych okrętów w Polsce, czyli system przede wszystkim integrujący wszelkiego rodzaju urządzenia i uzbrojenie okrętowe, podsystemy zwalczania zagrożeń nawodnych, podwodnych, powietrznych, system komunikacji, systemy nawigacyjne – tłumaczy dr Hubert Jando, rzecznik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej w Gdyni.

Jednostkę zaprojektowało biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Będzie służyła w 13. Dywizjonie Trałowców, który jest oddziałem taktycznym 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Jego okręty stacjonują w Porcie Wojennym w Gdyni. Do głównych zadań Albatrosa należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz prowadzenie akcji ratowniczych.

ORP Kormoran, prototypowy niszczyciel min zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding, wszedł do służby 28 listopada 2017 r. Jest wyposażony m.in. w sonary: podkilowy SHL-101/TM i samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia SHL-300 na pojeździe podwodnym Saab Double Eagle Mark III. Dodatkowo posiada autonomiczny pojazd podwodny Kongsberg Hugin oraz polski zdalnie sterowany pojazd podwodny Morświn służący do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych typu Toczek. Kormoran dysponuje również polskimi zdalnie sterowanymi pojazdami podwodnymi wielokrotnego i jednorazowego użytku typu Głuptak.

W skład uzbrojenia okrętu wchodzą armata okrętowa Wróbel II kalibru 23 mm i trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kalibru 12,7 mm oraz dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom.

Kormoran to pierwszy nowy okręt zbudowany w polskiej stoczni od początku lat 90. ubiegłego wieku.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.