• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czasowe zmiany w systemie dyżurów SAR

pc/MW

19.07.2017 09:55 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Czasowe zmiany w systemie dyżurów SAR - GospodarkaMorska.pl

Wprowadzone zostały czasowe zmiany w pełnieniu dyżurów przez załogi śmigłowców ratowniczych Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od 19 lipca do końca sierpnia częściowo przywrócony zostaje drugi punkt dyżurowania śmigłowca SAR.

Od 19 lipca do 31 sierpnia całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednocześnie w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, w godzinach od 11.00 do 19.00, w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany będzie drugi śmigłowiec – Mi-14PŁ/R lub W-3WARM.

W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg od 1 września ponownie w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany będzie jeden śmigłowiec. Tak jak dotychczas dyżury pełnione będą na przemian przez załogi śmigłowców W-3WARM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43 i 44 Bazy Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku wspiera załoga samolotu patrolowego Bryza pełniąca dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

W latach 2008–2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym Marynarka Wojenna podjęła decyzję o przystosowaniu do wykonywania zadań SAR dwóch maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W okresie końcowego etapu ich przebudowy i wdrażania do służby wprowadzono naprzemienny system pełnienia dyżurów ratowniczych, od 1 do 20 dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach a następnie, do końca każdego miesiąca, na lotnisku w Darłowie. Po zakończeniu szkolenia załóg zmodernizowanych śmigłowców, które otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R, 1 lipca 2011 roku rozpoczęły one pełnienie dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Wówczas powrócono również utrzymanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie.

Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Prace unifikujące je do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA i W-3WARM były realizowane na pięciu maszynach: dwóch transportowych W-3T oraz trzech W-3RM Anakonda. W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg od 1 października 2015 roku w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR. Do chwili obecnej prace modernizacyjne zakończono na czterech z pięciu wyżej wymienionych maszyn a dwa śmigłowce transportowe przystosowano do wykonywania zadań ratowniczych. Jednocześnie, pod koniec ubiegłego roku, rozpoczął się drugi etap procesu modernizacji śmigłowców W-3 obejmujący kolejne trzy maszyny ratownicze tego typu. Jeszcze w grudniu do zakładów lotniczych w Świdniku przekazano pierwszą z nich. Kolejna trafiła tam w ubiegłym tygodniu. Trzecia zostanie przekazana w przyszłym miesiącu.
 
W tym roku wdrożona zostanie także procedura wydłużenia resursu dwóch śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R, która ma pozwolić na ich eksploatację przez kolejne cztery lata.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.