• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Co naprawdę stało się na Nefrycie? Jest oficjalny raport

28.09.2016 17:29 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Co naprawdę stało się na Nefrycie? Jest oficjalny raport

Partnerzy portalu

Co naprawdę stało się na Nefrycie? Jest oficjalny raport - GospodarkaMorska.pl

Państwowa Komisja Badań Wypadków Morskich opublikowała raport w sprawie wypadku na statku Nefryt, należącym do szczecińskiego armatora Euroafrica. Przyczyną śmierci dwóch marynarzy było zatrucie środkiem chemicznym używanym do fumigacji (zwalczanie szkodników za pomocą gazowania) ładunku zawierającym wodorotlenek fosforu PH3.

W trakcie badania wypadku komisja ustaliła, że do fumigacji ładunku na statku „Nefryt” użyto preparatu o handlowej nazwie phoslumium8, zawierającego czynny związek chemiczny fosforek glinu, który w reakcji z wodą (lub kwasem) powoduje wydzielanie fosforowodoru.  Fosforowodór (wzór chemiczny – PH3) jest toksycznym gazem stosowanym na całym świecie jako środek przeciwko owadom, roztoczom i gryzoniom we wszystkich rodzajach przechowywanych produktów spożywczych.

- Środek trujący dostał się do nadbudówki statku i kajut marynarzy poprzez nieszczelny kanał wentylacyjny – powiedział w Radiu Szczecin kapitan Cezary Łuczywek, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. - Cała atmosfera ładowni była skażona gazem PH3 i przez nieszczelność w tym kanale klimatyzacyjnym, gaz został zassany do nadbudówki.

W wyniku tego wypadku oprócz śmierci dwóch osób, 13 kolejnych marynarzy trafiło do szpitala. Do zdarzenia doszło we wrześniu 2015 roku. „Nefryt”  znajdował się w podróży z Portu Abidżan, San Pedro (Wybrzeże Kości Słoniowej) do Portu Aarhus w Danii. Na pokładzie znajdowało się 17 Polaków. Statek przewoził 7250,008 t orzeszków shea.

Armator statku, jak i jego klasyfikator, podjęli działania korygujące i zapobiegawcze, które mogą przyczynić się do uniknięcia podobnego wypadku w przyszłości.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie Państwowej Komisji Badań Wypadków Morskich.

Dane statku

Bandera:     maltańska
Właściciel:     Malpol Shipping Lines Ltd, Valletta (Malta)
Armator:     Euroafrica Services Limited (Spółka z o.o.), Oddział w Polsce, Szczecin
Operator (czarterujący statek na czas):     Euroafrica Shipping Lines Ltd, Limassol (Cypr)
Czarterujący (strona umowy przewozu ładunku – czarteru na podróż):     Tan Mondial Pte Ltd, Singapur (Singapur)
Instytucja klasyfikacyjna:     Polski Rejestr Statków S.A.
Typ statku:     drobnicowiec (wielozadaniowy)
Sygnał rozpoznawczy:     9HRB5
Nr identyfikacyjny IMO:     9004475
Pojemność brutto (GT):     6030
Rok budowy:     1991
Moc maszyn:     4413 kW (Hanshin Diesel Works 6LF58)
Szerokość:     18,90 m
Długość całkowita:     106,42 m
Materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub:     stal
Minimalna obsada załogowa:     11 osób

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.