pc
BAE Systems otrzymało kontrakt wartości 1,5 mld GBP na dostawę siódmego okrętu podwodnego typu Astute oraz 900 mln GBP na kolejną fazę programu budowy okrętów podwodnych typu Dreadnought. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Gavin Williamson ogłosił te kontrakty podczas dzisiejszej wizyty w stoczni spółki w Barrow-in-Furness w Umbrii, gdzie są budowane okręty podwodne.
Podczas tej wizyty Sekretarz Stanu nadał siódmemu i ostatniemu okrętowi podwodnemu typu Astute nazwę Agincourt, a także oficjalnie otworzył nowoczesny zakład produkcyjny w stoczni w Barrow, który powstał w ramach dużego programu inwestycji infrastrukturalnych. Pewne etapy budowy okrętów typu Dreadnought będą realizowane w nowym obiekcie stoczniowym (Central Yard Facility) o długości 180 m, szerokości 90 m i wysokości 44 m, w którym mieszczą się doki, warsztaty i pomieszczenia biurowe.
Budowa pierwszego z czterech nowych okrętów podwodnych typu Dreadnought rozpoczęła się w październiku 2016 r. Środki z podpisanego kontraktu zostaną przeznaczone na trwające prace projektowe i produkcyjne, zakup materiałów i inwestycje w nowe i istniejące obiekty przez kolejne 12 miesięcy.
Sekretarz obrony powiedział: „Ta wielomiliardowa inwestycja w nuklearne okręty podwodne pokazuje naszą niezachwianą determinację w utrzymywaniu bezpieczeństwa Wielkiej Brytanii przed nasilającymi się zagrożeniami. HMS Agincourt uzupełni flotę wielozadaniowych okrętów podwodnych Królewskiej Marynarki Wojennej (Royal Navy), liczącą siedem najpotężniejszych jednostek, jakie kiedykolwiek weszły do służby w Wielkiej Brytanii. Nasze zdolności odstraszania nuklearnego są ostateczną obroną przed najbardziej ekstremalnymi zagrożeniami, z jakimi możemy się spotkać”.
„Jest to ogromny impuls nie tylko dla naszych sił zbrojnych, ale też dla stoczni Barrow – centrum budowy okrętów podwodnych w kraju. Dzisiejsze decyzje sprzyjają około 8 000 miejscom pracy przy budowie okrętów podwodnych w BAE Systems, a także tysiącom innych w łańcuchu dostaw, chroniąc dobrobyt i zapewniając zatrudnienie w całym kraju” – dodał przedstawiciel brytyjskiego resortu obrony.
Cliff Robson, dyrektor zarządzający Działu Okrętów Podwodnych w BAE Systems, powiedział: „Przyznanie nowych środków na nasze programy budowy okrętów podwodnych jest doskonałą wiadomością dla BAE Systems i 8 700 osób w naszym dziale okrętów podwodnych, a także lokalnej społeczności w Barrow i tysięcy ludzi w łańcuchu dostaw w Wielkiej Brytanii, którzy pomagają w dostarczaniu Royal Navy tych ważnych dla całego kraju jednostek”.
„Wciąż czynimy postępy w zakresie tych bardzo skomplikowanych technicznie programów, a dzisiejsze decyzje pozwolą nam kontynuować prace” – dodał Robson.
Pierwsze trzy okręty podwodne typu Astute – HMS Astute, HMS Ambush i HMS Artful – są już eksploatowane przez Royal Navy. Wcześniejsze finansowanie pozwoliło rozpocząć prace nad siódmym okrętem podwodnym w 2014 r. W Barrow na różnych etapach budowy znajdują się czwarty, piąty i szósty okręt tego typu, które już wcześniej otrzymały pełne finansowanie. Mające 97 m długości i wypierające ponad 7400 ton okręty są największymi i najpotężniejszymi jednostkami podwodnymi z napędem atomowym, jakie kiedykolwiek zbudowano dla Royal Navy.
Jednostki typu Dreadnought zastąpią cztery okręty podwodne typu Vanguard, które są elementem brytyjskiego samodzielnego odstraszania nuklearnego. Będą miały długość 153,6 m i wyporność 17 200 ton. Okręty te zostaną dostarczone przez nowo utworzoną spółkę Dreadnought Alliance, zarządzaną przez wspólny zespół utworzony przez Ministerstwo Obrony, BAE Systems i Rolls-Royce.
Budowa okrętów podwodnych Astute i Dreadnought to narodowy projekt, którego baza zaopatrzeniowa obejmuje całą Wielką Brytanię. Tylko w 2017 roku BAE Systems przekazało około 700 mln GBP ponad 700 dostawcom.
Na potrzeby budowy okrętów typu Dreadnought stocznia w Barrow przechodzi gruntowną przebudowę, która da jej szereg nowoczesnych zdolności, w tym rozbudowę hali Devonshire Dock, obiektu logistycznego o powierzchni 28 000 m2 i centrum szkoleniowego o powierzchni 8 000 m2 oraz niedawno ukończonego obiektu stoczniowego (Central Yard Facility).
Rosyjskie okręty wkraczają na Morze Czerwone. Niekomfortowa sytuacja dla wszystkich
Wojsko USA: zniszczyliśmy cztery drony wystrzelone przez Huti
Rosyjski myśliwiec runął do morza koło Krymu. Maszynę mogli omyłkowo zestrzelić Rosjanie
HNLMS Vlaardingen kończy służbę w siłach morskich Holandii. Zostanie przekazany Ukrainie
Rosyjska korweta przybyła do Sewastopola. Będzie kolejnym celem dla ukraińskich rakiet i dronów?
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?