Zagrożenie cyberatakami dosięga także branży morskiej. Zagrożone są zarówno statki, jak i porty. A póki co nie ma przygotowanych systemów bezpieczeństwa, które mogłyby uchronić przed agresją hakerów.
Kwestia cyberataków było szeroko omawiana podczas XV Konferencji TPM w Long Beach. Firmy dostarczające usługi zarządzania i programy ochrony systemów komputerowych krytycznie odniosły się do poziomu zabezpieczeń 15 największych towarzystw żeglugi kontenerowej.
- Bez problemu mogliśmy dostać się do wszystkich tych armatorów. Zresztą, nie znaleźliśmy jeszcze systemu, którego nie udało nam się złamać – mówił Lars Jensen, prezes Seaintel Consulting and Cyberkeel.
- Ochrona przed cyberatakami to temat praktycznie nie poruszany w branży morskiej – mówił prof. Fred Roberts, członek CCICADA, instytucji współpracującej z Departamentem Bezpieczeństwa Krajowego Stanów Zjednoczonych. - Ale widzieliśmy już dosyć, aby stwierdzić, że zagrożenie jest realne.
Clay Wilson, ekspert cybernetyki z Stanów Zjednoczonych, stwierdził ponadto, że firmy i rządy nie mają pojęcia na jakie ryzyko wystawione są ich systemy, a co za tym idzie, sprzęt. Przypomniał o zdarzeniu w jednej niemieckich hut stali. Wskutek ataku hakerów, uszkodzony został wielki piec, co wiązało się z milionowymi stratami.
Podczas konferencji przypomniano także o cyberataku na Iran Shipping Lines – państwowego armatora. Wówczas jego flota liczyła 170 statków. Atak udaremniono, ale hakerzy doprowadzili do zawieszenia systemu IRISL, a co za tym idzie utraty zdolności śledzenia statków.
Według ekspertów z firm IT, towarzystwa żeglugowe muszą uwzględnić w swoich działaniach także scenariusze wysadzenia w powietrze statku przepływającego przez Kanał Sueski. - Potrzebujemy więcej niż technologii do obrony – przekonuje Wilson. - Musimy doprowadzić do spotkania przedstawicieli całej branży, by dyskutować na temat problemów z zabezpieczeniami i sposobem ich ulepszenia.
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie
Tragiczne obchody święta marynarki wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce