pc/COM-DKM
Załoga śmigłowca ratowniczego Mi-14PŁ/R z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej udzieliła pomocy obywatelowi Danii. Mężczyzna przebywający na pokładzie kutra doznał urazu głowy i wymagał przetransportowania na ląd.
W środę przed południem załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R pełniąca dyżur na lotnisku w Darłowie została zaalarmowana, że członek załogi duńskiego kutra doznał urazu głowy i konieczna jest jego ewakuacja na ląd. O godzinie 10:56 śmigłowiec dowodzony przez kpt. pil. Marcina Hope wystartował na pomoc poszkodowanemu rybakowi. W momencie startu jednostka znajdowała się 60 mil morskich (około 110 km) na północny-wschód od Darłowa. W rejon akcji maszyna dotarła po 32 minutach lotu. Ze względu na omasztowanie i olinowanie kutra poszkodowany został przekazany na jednostkę Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Huragan i to z jej pokładu ratownik st. chor. szt. Krzysztof Wiatrzyk podjął duńskiego rybaka, wykorzystując tzw. pętlę. Po kolejnych 40 minutach lotu Mi-14PŁ/R wylądował na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, gdzie poszkodowany w stanie stabilnym został przekazany obsadzie karetki pogotowia.
W tym roku to szósta akcja ratownicza z udziałem załogi samolotu lub śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ciągu ostatnich 25 lat lotnicy morscy uczestniczyli w 607 takich akcjach udzielając pomocy 321 osobom.
Pełny skład załogi śmigłowca Mi-14PŁ/R:
kpt. pil. Marcin Hope – dowódca;
por. pil. Jerzy Tatuśko – drugi pilot;
st. chor. szt. Krzysztof Wiatrzyk – ratownik;
bosm. Adam Taepurski – technik pokładowy.
Akcję ratowniczą z ramienia COM-DKM koordynował oficer operacyjny ratownictwa kmdr ppor. Andrzej Oziembłowski.
Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią naprzemiennie załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43. i 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Dyżur śmigłowca ratowniczego utrzymywany jest na lotnisku w Darłowie. System SAR wspierany jest przez załogę samolotu patrolowego Bryza dyżurującą na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Rosyjska korweta przybyła do Sewastopola. Będzie kolejnym celem dla ukraińskich rakiet i dronów?
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?
W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji